סוגיות בחינוך מיוחד - + הערות מנחה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 14
מקצוע
קורס
ציון 97
שנת הגשה 2013
מספר מילים 2265
מספר מקורות 3

תקציר העבודה

מטלת מנחה (ממ"ן) מנהל עסקים[A1]  הקורס:
10139 –סוגיות בחינוך המיוחד סמסטר:
ב2013 מועד אחרון להגשה: 31.5.2013
שאלה
1 קראו את סיפורה של אמה של תמר, ונתחו אותו לאור הנקודות הבאות: תגובות ההורים, התמודדות יומיומית, התמודדות משפחתית, שימוש במנגנוני הגנה, תגובות ויחסים עם הקהילה הסובבת.
שאלה
2 לפניכם קטע מתוך דו"ח מבקר המדינה על משרד החינוך לשנת 2010- קראו את הקטע וענה לשאלות של אחריו.
א. אילו עקרונות עבודה ודרכי עבודה אותם הכרתם ביחידה 11 נמצאים בתיאור חוק החינוך המיוחד כפי שהוא מוצג בקטע?
ב. הדגימו כיצד מיושמים עקרונות אלו בעבודה בחינוך המיוחד באמצעות שלוש אוכלוסיות שונות של צרכים מיוחדים. ג. באיזה אופן עשויים העקרונות המופיעים בחוק לסייע לאוכלוסיית ההורים לילדים עם צרכים מיוחדים?
·  תגובות הורים (שלבים) להולדת ילד עם צרכים מיוחדים.
מרבית החוקרים מציינים ארבעה שלבים חשובים המסבירים את תגובות ההורים להולדת ילד עם צרכים מיוחדים. אותם שלבים מנתחים את המשבר שבא לידי ביטוי בשינוי שחווה המשפחה (או ההורים הצעירים)- שינוי ערכי ומציאותי- מתעורר קושי במילוי התפקידים המשפחתיים השונים, תחושת החרדה של ההורים גוברת ומעוררת קונפליקטים קיומיים כמו תחושת אובדן, בדידות, חוסר משמעות וכו'. הימצאותו של ילד חריג במשפחה היא גורם המעלה מתחים וחרדות. הכרה בהם תביא לחיפוש דרכים להתמודדות עם המשבר ולמילוי אחר התפקידים המשפחתיים. אסביר את ארבעת השלבים לפי סיפורה של אמה של תמר:
הלם ואבל: תמר נולדה ב"לידת מלקחיים", לאחר זריקת זירוז. לפי תיאורה של האם ניתן להסיק כי הייתה זו לידה ארוכה וקשה. לא ידוע לנו מתי נודע להורים שתמר היא ילדה בעלת צרכים מיוחדים, אך תגובותיה של האם המתארת עייפות כרונית, תחושת אשמה מתמדת, צמצום בחיי החברה והתרבות ועיסוק אובססיבי בנושא אחד- תמר, משקפים לנו את התגובה הראשונית למשבר: הלם ואבל. ההלם מתבטא בחוסר ארגון ובלבול- מדוע חזרה אמה של תמר לעבוד לאחר שבעה חודשים? והאבל, המתבטא-
 [A1]ציון – 97
עבודה טובה מאוד כל הכבוד בהצלחה במבחן