לגדול עם טלויזיה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 11
מקצוע
קורס
מילות מפתח
ציון 92
שנת הגשה 2012
מספר מילים 1066
מספר מקורות 1

תקציר העבודה

ממן 11
לגדול עם טלוויזיה שאלה 1
סעיף א שם החוקרים: צ'אפי ומקלאוד שנת פרסום המחקר:שנות ה 70 (1972) שאלת מחקר: אלו סוגים של יחסי גומלים מתקיימים במשפחות במהלך הצפייה בטלוויזיה כלי המחקר: שאלונים, סקרים עם שאלות סגורות מספר נחקרים: נבדקו 200 ילדים בגילאי ביה"ס יסודי ממצאים:
הבחנה בין שני סוגי משפחות:
משפחות עם אוריינטציה חברתית- ערך מרכזי "שלום בית". עידוד הילדים לשיתוף פעולה והימנעות מעימותים, דיכוי כעסים והתחשבות בזולת. הילדים ממושמעים ותומכים.צפייה מרובה, בעיקר בתוכן בידורי ופחות אקטואליה. פחות פיקוח על הצפייה, שימוש בטלוויזיה כרעש רקע, ויסות סדר היום, סיפוק נושאי שיחה וחיזוק חלוקת תפקידים.
משפחות עם אוריינטציה מושגית- ערך מרכזי הבעת דעות ורעיונות. עידוד אווירה תקשורתית, חשיפה לנקודות מבט שונות, פחות דגש על רגשות. הילדים הישגיים, פעילים ותלמידים טובים.צפייה מועטת, בעיקר בתוכן אקטואלי ופחות בידורי. פיקוח על הצפייה של הילדים, שימוש בטלוויזיה למטרות חינוכיות, העברת ערכים ופיקוח על התנהגות הילדים. פחות חשיפה לאלימות.
המסקנות:
4 סוגי משפחות:
1.                  משפחה מסוג: שב והנח לפעול.
המאפיין:האוריינטציה המושגית נמוכה והאוריינטציה החברתית נמוכה יצפו במה שרוצים אלימות ועוד
2 .                  משפחה מסוג: מגוננת המאפיין:האוריינטציה המושגית נמוכה והאוריינטציה החברתית גבוהה יצפו בתוכניות משפחתיות לכולם * דווקא ילדים במשפחה המגוננת בגיל העשרה נוטים לאמץ דעות הפוכות לאלו של ההורים  ז"א במשפחות לא עומדים על כלים של ויכוח הילד יודע שהוא חושב אחרת אבל לא ידע להציג את הטיעון.

3 .                  משפחה מסוג:
הפלורליסטית המאפיין:האוריינטציה המושגית גבוהה והאוריינטציה החברתית נמוכה יצפו בערוצי מדע
4 .                  משפחה מסוג:
קונסנזואלית המאפיין : האוריינטציה המושגית גבוהה והאוריינטציה החברתית גבוהה מצד אחד ההורים מעודדים את הילדים לצפות בתוכניות החינוכיות ומצד שני הן נדרשים לא להביך את ההורים הילד ישאיר הרבה שאלות בבטן, הדומא הקלאסית במשפחות שלהורים לא היה.
  סעיף ב המחקר חשוב מפני שעל פיו אנו יודעים מהם יחסי הגומלין המתקיימים במשפחות במהלך הצפייה בטלוויזיה, הכרנו משגים חדשים: אוריינטציה חברתית ואוריינטציה מושגית שהם כלים לניתוח משפחות וההיכרות עם 4 סוגי משפחות, עפ"י המושגים החדשים נוכל לקרוא תיאור מקרה מסוים להבין ולנתח אותו.
שאלה 2
סעיף א קיימות שתי גישות לתשומת הלב לטלוויזיה, האחת תשומת לב פעילה והשנייה תשומת לב מגיבה.
תשומת לב מגיבה (ריאקטיבית)- נשלטת ע"י מאפיינים חיצוניים של המדיום ומגיבה עליהם.
ע"פ גישה זו ככל שהצופה צעיר יותר, כך הוא נשלט יותר ע"י כוח המשיכה של מאפיינים צורניים כמו: קול, צבע וכו'-