הכנסת שינויים למערכת החינוך

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 11
מקצוע
קורס
מילות מפתח , , ,
ציון 97
שנת הגשה 2013
מספר מילים 2238
מספר מקורות 1

תקציר העבודה

ממן 11
שאלה 1
סעיף א התוצאות הצפויות והבלתי צפויות ברפורמות לאומיות מקיפות, לפי מאמרו של קובן הן:
כאשר עלתה לשלטון בקנדה המפלגה השמרנית ב
1 995 ובקשה לקצץ בתקציב החנוך ולהעביר את סמכות מועצות המנהלים של בתי הספר של משרד החינוך המחוזי, הוחלט על תוכנית לימודים אחידה. במסגרת זו הוחלט על ביצוע מבחנים רבים יותר ועל הקלות מס להורים שישלחו את ילדיהם לבתי ספר פרטיים – החשיבה נבעה מכך שבתי ספר פרטיים הם מוצלחים יותר והם רצו לתת להורים תמריץ מפני שבקנדה אין חינוך ממלכתי אחיד. א.
כישלון מספר רב של ילדי מיעוטים ומהגרים במבחן החדש ונשירה גבוהה יותר מהתיכוניים – היה מספר גדול של נכשלים ההורים שלחו את ילדיהם לבית הספר אך הם נכשלו.
ב.
ירידה במוראל של המורים והרגשת מושפלות – המורים לא יכלו להכתיב מבחנים אלה לבצע את המדיניות כפי שהונחתה מלמעלה.
בבריטניה לאחר חוק הרפורמה ב1988 שכלל תוכנית לימודים לאומית ומבחנים מקיפים, היתה עליה בתוצאות המבחנים. אבל היו גם תוצאות בלתי צפויות:
א.         המורים התמקדו בתוכנית הלאומית וצמצמו תכני לימוד אחרים.
ב.         המורים התמקדו בהכנה למבחנים – (כמו בישראל) התוכנית NCLB שיזם ג'ורג' בוש ב2001 מחייבת שכל התלמידים מג' עד ח' ייבחנו במתמטיקה ובקריאה ומ2007גם במדעים (הכוונה הייתה לטווח ארוך) . וב2014 לשלוט במקצועות ולהקטין את הפער בין לבנים לבני המיעוטים. כמו כן המורים צריכים להיות מוסמכים ובתי ספר שלא יביאו את התלמידים לשליטה, יצטרכו לממן שעורים פרטיים.
הרמה הכללית עלתה אך הפערים נותרו – כולם זזו למעלה והרווח נשאר אותו דבר המורים התמקדו בנושאי המבחנים והקדישו פחות לנושאים אחרים.
הסמכת המורים עמדה בציפיות אך רק מורים שזה עתה קבלו הסמכה ופחות מנוסים הסכימו ללמד בבתי ספר שהתבקשו להשתפר – המורים למדו לתואר שני אך רק המורים המתחילים בעלי ניסיון מועט נגשו ללמד באזורי הפריפריה כגון דימונה וירוחם שם דווקא זקוקים למורים בעליי הניסיון. התוצאות הבלתי צפויות לא הפתיעו איש והשילוב הזה של תוצאות צפויות ובלתי צפויות בתוכנית 3 שנים לאחר ההפעלה מעיד שיש פגמים בתאוריה …