מודל חלופי בהערכת מודעות פונולוגית של ילדי גן חובה בנושא "אני וגופי"

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2011
מספר מילים 10426
מספר מקורות 24

תקציר העבודה

מודל חלופי בהערכת מוכנות ילדי גן חובה לבית הספר קורס סמינריון:  חלופות בהערכת הישגים במסגרת הדרישות לקבלת B.A. בחינוך   אלול  תשע"א  –  ספטמבר 2011
פתח דבר:
תקציר העשור הנוכחי מאופיין במודעות הולכת וגוברת לחשיבות של הערכת הישגים בהכוונת ההוראה והלמידה, וכן במגוון רחב של דרכי הערכה. ישנם 2
גישות נפוצות של הערכה השונות זו מזו: א.
הגישה האיכותית, על פיה נתפסת ההערכה כ-"הערכה לשם למידה (הל"ל)" המוכרת גם בכינויה "הערכה מעצבת". ב. הגישה הכמותית, על פיה נתפסת ההערכה כ-"הערכה של הלמידה (הש"ל)" המוכרת גם בכינויה "הערכה מסכמת". כל אחת מהגישות מציבה מטרות הערכה שונות המשפיעות על תרבות הלמידה וההוראה בכיתה ומנתבות אותה: מטרות ההערכה על פי הגישה הראשונה הן מתן משוב מפורט לשם קידום הלמידה וההוראה. מטרות ההערכה על פי הגישה השנייה הן סיכום או דיווח על רמת הישגיהם של הלומדים, בצורת ציון, לצורך מיון, הסמכה וכד'..  ההערכה צריכה לתת מענה למרכיבים מהתחומים הבאים (בירנבאום, מנוחה): א'. המרכיב                 הקוגניטיבי והמטה קוגניטיבי. ב .המרכיב החברתי  ג'. המרכיב הרגשי. סוג ההערכה איכותית המתמקדת בתהליכים- מפחית את הצורך להעריך ללא הרף את הישגי הלומדים ומחזיר את האחריות להבטחת הצלחתה של התוכנית למתכנניה ולמבצעיה. מוקד חשוב ביותר להערכה בגן חובה, הוא רכישת קריאה וכתיבה. התפתחות אוריינית בקרב ילדים צעירים מצריכה חשיפה מתמדת ועקבית לסביבה אוריינית וכן טיפוח ותיווך מתמידים על ידי מבוגר לרכיבים השונים. כגון:
רכישת מיומנויות אלפביתיות – מודעות פונולוגית, ידע אותיות וניצני קריאה וכתיבה, כישורי שיח דיבור, אוצר מילים, מודעות מורפולוגית ותחבירית ומכוונות לספר. מוקד זה מוצג בעבודה זו באמצעות תוכנית הוראה של הנושא "אני וגופי", דרכו נחשף הילד למודעות הפונולוגית. בעבודה זו גם מוצע מודל חלופי המבוסס על הערכה מעצבת בתחום המודעות הפונולוגית בנושא "אני וגופי" בגן חובה.
המודל נמצא בהלימה לתוכנית ההוראה של הנושא הנ"ל ונגזר מתכניו. מודל זה כולל מעקב ותיעוד של תהליך הלמידה של ילדי הגן בנושאים המבווים חלק מהנושא אני וגופי .
בסופו של תהליך המעקב נערך מיפוי של ביצועי ילדי הגן – בתחום המודעות הפונולוגית בנושא, המיפוי מתייחס למיומנות מטה לשונית.  בנוסף  פותח גם מחוון אנליטי אישי להערכת המיומנות המטה לשונית שרכש כל ילד בגן                       בנושא "אני וגופי".