סיכום שעור - תקשורת כתרבות, סמסטר 2013 ב'

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
קורס
מילות מפתח , , , , , , , ,
שנת הגשה 2013
מספר מילים 12364
מספר מקורות 1

תקציר העבודה

חלק א' – תרבות ותקשרות והיחסים ביניהם פרק א' ליבס ולוין/ מקומה של התרבות בחיינו נקודת המוצא של החוקרים היא שהאדם האינדיבידואל הוא תמיד חלק מהקשר חברתי ותרבות רחב יותר. כך שלא ניתן לדבר עליו או לחשוב עליו, כסובייקט שהוא חופשי ממגבלות. כדי לתאר את ההקשר התרבותי שבתוכו האדם פועל, החוקרים מציגים שתי מטפורות :
1.      התרבות כארגז כלים (אן סוידלר)- מדבר על התרבות כארגז כלים. רעיון שלפיו התרבות מהווה מאגר של סמלים, ערכים, משמעויות, ודרכי פעולה, שמתוכו האדם יכול לבחור במה להשתמש בהתאם לצרכים שלו ולנסיבות שבתוכן הוא פועל. כל מה שנמצא בארגז הכלים נקרא אסטרטגיות פעולה.
2 .      דג במים (קארי) – מבטא תפיסה שלפיה התרבות היא המים שעוטפים את האדם, כך שהאדם לא מודע לכך שהתרבות עוטפת אותו, היא קובעת לו את אורח החשיבה, הערכים, הנורמות, האדם מבין ותופס את העולם דרך השפה שהמים האלה נותנים לו. התרבות מטמיעה בנו ערכים ומשמעויות עד כדי כך שאנחנו לא מסוגלים לחשוב מעבר לכך.
«      המשותף לשתי המטפורות ששתי תופסות את התרבות כמאגר משותף של סמלים ומשמעויות. השוני בכך שאצל סוידלר, תיתכן מודעות לבחירה מתוך ארגז הכלים, ובעוד שקארי סבור שלאדם אין מודעות לאפשרויות הבחירה שלו.