סמינריון אלימות בקרב נוער מהגרים מנותק בישראל

תקציר העבודה

מבוא
3
הגירה ופשיעה
4 הגירה והשלכותיה
4 זעזוע משפחתי 5
היבט חברתי 5
התנגשות תרבויות
6 תופעת האלימות בקרב בני נוער מהגרים בישראל 7
תופעת נוער מהגרים מנותק בישראל 7
קבוצת בני נוער מנותק- סיבות לאלימות
8 תיאוריות קרימינולוגיות בולטות על סטייה חברתית בקרב בני נוער מהגרים מנותק 9
חוויה בית ספרית ויחסי משפחה
1 1
רשתות חברתיות וחברים
1 1
סביבה דתית
1 2
נתונים כללים על נוער מהגרים מנותק אלים בישראל
1 2
נוער מהגרים מנותק מברית המועצות
1 3
נוער מהגרים מנותק אתיופי בישראל.
משפטים סיכום ודיון
2 1
ביבליוגרפיה
2 4
תיאוריות שונות מנסות להסביר את תופעת האלימות; ביניהן יש תיאוריות השמות את הדגש על היחיד כתיאורית האינסטינקט, לפיה אלימות היא דחף מולד לשימור חיים ולכן היא רצויה, תיאורית התסכול, לפיה האלימות נובעת מתסכול או תיאוריות ביולוגיות הרואות באלימות ביטוי למצב ביולוגי ייחודי. תיאוריות אחרות מסבירות את האלימות בתנאים סביבתיים, בתחושת היחיד של קיפוח וחלוקת תגמולים בלתי צודקת . כשלפי הגישה האקלקטית – אקולוגית התנהגות אלימה הוא תוצר של אינטראקציה בין פרט, סביבה וסיטואציה אלימה.
הסמינריון המוגש בזאת יעסוק בחקר תופעת אלימות היחיד בחברה כמוגדר לעיל, בביטוייה בקרב קבוצת אוכלוסיה של נוער מהגרים בישראל, תוך התמקדות בנוער מהגרים מאתיופיה ומברית המועצות לשעבר.
בקבוצה זו תהיה התמקדות באלימות ועבריינות של נוער מנותק ,המוגדר כאוכלוסייה של צעירים המתקשים לתפקד ולהשתלב במסגרות חינוכיות וחברתיות הרגילות והמקובלות בקרב יתר בני גילם, וכתוצאה מכך הם נושרים בבוא הזמן  ממערכת החינוך הפורמאלית. רוב בני נוער אלו נושרים, בתהליך הדרגתי רגרסיבי, לשולי החברה ויש ביניהם ההופכים להיות חסרי מקום מגורים קבוע ואפילו דרי רחוב.
בעבודה אציג את המאפיינים  המביאים לתופעת אלימות באוכלוסייה זו. יוצגו  סטטיסטיקות, ויערך ניסיון להסברת התופעה תוך הסתמכות על תיאוריות רלוונטיות.
אתייחס, בין היתר ל-  זעזוע משפחתי היבט חברתי התנגשות תרבויות תיאוריות קרימינולוגיות בולטות על סטייה חברתית  הגישה תיאורית התיוג:
מודל הקונפיגורציה תיאורית התיוג:
המודל האינטגרטיבי תיאורית הבקרה חוויה בית ספרית ויחסי משפחה רשתות חברתיות וחברים סביבה דתית נתונים כללים על נוער מהגרים מנותק אלים בישראל מקריאת המאמרים ובדיקת הנתונים הסטטיסטיים עולה כי על קבוצת בני נוער מהגרים מנותק להתמודד עם התיוג שכבר ניתן לה בחברה הישראלית, וזאת כאשר היא מתמודדת איתו ללא תמיכה חיובית וחזקה מצד המשפחה, שעצמה זקוקה לתמיכה מבני הנוער.
בין הגורמים שמחקרים מונים כמשפיעים על ההתנהגות אלימה בקרב בני נוער, הם החוויה הבית ספרית ותחושת חיזוק או נתק מההורים וכי תמיכת המשפחה מחסנת את בני הנוער מהשפעה שלילית עתידית בחברה. קבוצת בני הנוער הנחקרת אינה נהנית מתמיכה שבזו ועליה להתמודד בכוחות עצמה בהשפעות החברה.