מנהיגות ויישומיה בחינוך דפי מבחן

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2013
מספר מילים 5264

תקציר העבודה

מנהיגות ויישומיה בחינוך סיכום( דפים למבחן) רקע ההבדל בין הפסיכולוגיה לסוציולוגיה לעניין המנהיגות נקודת הניתוח שונה. הפסיכולוגים מתמקדים בפרט והסוציולוגים בחברה כולה. ומכאן הגישות:
מדעי הרוח: ההיסטוריונים רוצים לבדוק את עליתם ונפילתם של מנהיגים, הנסיבות וכד'. הפילוסופים גם חוקרים את נושא המנהיגות – שאלות בלי מתן תשובות. האם מנהיג עושה תקופה האם אנשים עושים היסטוריה? האם אורך חייו של אדם מתאר את ההיסטוריה או לחילופין האם תקופה מולידה מנהיג בשל האילוצים של התקופות. האם זמנים קשים מולידים מנהיגים גדולים. האם מנהיגות ניתנת ללמידה או המנהיגות היא סוג של אומנות ART או CRAFT? החוקרים מסכימים כי המנהיגות אינה טכניקה בלבד אלא יש בה גם משהו נוסף . החוקרים מסכימים כי המנהיגות היא תופעה נצפית. אבל לא ניתן להסביר אותה. יכולת השפעה- מסוגל לשנות יכולות, עמדות וכו'. סמכות- מנוי רשמי יתן כוח. כריזמה- תכונות שאינן לא ניתן לפרטן לא מאופיין ו/או מוגדר. חזון, רעיון שיסחוף אחרים – מנהיג שאינו פורמאלי כמו ישו.
הגדרות – כמות ההגדרות למנהיגות זהה כמעט למס' האנשים שניסו להגדיר את המושג "מנהיגות" על פי טענה זו ישנן אין סוף הגדרות, לכן להלן מספר קטן של הגדרות שכולן על פי יוקל. א. מנהיגות כמיקוד של תהליכים בקבוצה. • "ריכוז של מאמצים באדם אחד כביטוי לכוח של כולם" (blackmar 1911).
• עליונות של אחד או כמה יחידים בקבוצה, בתהליך של שליטה על תופעה חברתית (mumford). ב. מנהיגות כאישיות והשפעותיה. • אדם בעל מספר הגדול של תכונות נחשקות. תכונות של איכות ושל אישיות (bingham) – סובייטיבי ונסיבתי. • אדם שיודע להפעיל טכניקות, ליצור את הגירוי המתאים בקרב הכפיפים שלו שיתנו תגובות מתאימות עבור המטרות .צירוף של תכונות אשר מאפשרות ליחיד להמריץ אחרים כדי להשלים משימה נתונה. ג. המנהיגות כאומנות התגובה • היכולת לנהוג באנשים כך שיושג המרב עם החיכוך המינימלי ושיתוף הפעולה הגדול ביותר (1924MUNSON( • היכולת לכפות את רצון המנהיג על המונהגים וגורמת לציות, כבוד, נאמנות ושיתוף פעולה (1927 MOORE) ד. מנהיגות כמכשיר להשגת מטרה • אדם שיש לו תכונות מיוחדות והוא נע לקרת תכלית יחד עם הקבוצה באופן מוגדר. • הכוח הדינמי הראשון אשר מעורר, מניע ומתאים את הארגון לביצוע והשגת יעדיו (DAVIS1942). ההגדות כפי שמצוין במילון אבן שושן מנהיג – ראש, מנהל, אדם שעומד בראש ציבור או מפלגה. מנהיגות – ראשות, נשיאות, עמידה בראש ציבור או מפלגה, חבר אנשים המנהלים ציבור או מפלגה. אין הבחנה בין ראש לעומד בראש. רצוי לשים לב שלפעמים כמעט ואין אבחנה בין ראש ועומד בראש. מאמר ראשון – Concepts of leadership (Bass) – תפיסת המנהיגות המשלים המאמר של פופר בעברית. המאמר פותח בסקירה היסטורית: מי המנהיג בתקופה העתיקה? המלכים, הפרעונים, ספר מלכים. סקירה של תקופת המצרים הקדמונים. המצרים ביקשו שלושה מרכיבים למלכים שלהם: • סמכות מוחלטת – "המלך אמר". • הבנה בליבו- כדי שיבין את העם ולבצע לטובת העם.
• לשונו מקדש צדק- המלכים שימשו כשופטים ציפו מהם צדק. סמכות פורמאליות, בפורמאליות יש משהו מעבר למינוי. תקופה נוספת בה דן המאמר- היוונים. היוונים התמקדו מי ראוי להנהיג: לא החזק לו הכוח ולא זה ניתנה הסמכות אלא זה היודע את אומנות ההנהגה. שכן ידע נרכש וניתן ללמוד ואילו מצד שני אומנות זה קיים באדם ויש לחשוף אותו. יחד עם זאת התכונות כדלקמן: צדק ושיפוט. חוכמה וייעוץ לשרים תחכום תחבולות – פוליטיקאי של ימינו- ידע לתמרן.
חריפות וערמומיות- אז היה הצורך במלחמות. כיום ערמומיות אינה תכונה חיובית. התנהגויות של מנהיגים משתנים מזמן לזמן, מעת לעת, מתרבות לתרבות. אך בכל זאת זה אוניברסלי וקיים בכל העמים ואפילו בבעלי חיים. מנהיג / מנהיגות מנהיג זה האדם ומנהיגות זו התופעה. שמות למנהיג, מורה, ראש קבוצה, מלך עושה את הפרדה בין המנהיג למנהיגות. לדעתו של בס ניתן לחקור את המנהיגות במחקר האמפירי והאיכותי. לדעתו רק שילוב של שניהם ייתן תשובות. התייחסות לחוקרים השונים: החוקרים החדשים לא חידשו דבר מתקופתו של יוליוס קיסר. הכל היה ידוע גם קודם. משל: אם נמזוג יין ישן לבקבוק חדש, האם קיבלנו יין חדש. כך החוקרים נותנים שמות שונים לאותה התופעה, אינם מחדשים. מאמר שני –The nature of leadership (Yukl) – טבעה של מנהיגות כל אחד רואה את זה אחרת. מילה מנהיגות לא ניתן למוחשיות. אנשים מנסים לדמיין דמויות בעלי עוצמה, אלו שעשו היסטוריה, פוליטיקאים, אנשי דת. קשה לדמיין את המנהיג הקטן. המנהיגות למעשה מעניינת גם את המלומדים וגם את הדיוטות. את המלומדים לצורך המחקר ואת ההדיוטות בגלל שכל אחד נוגע בזה. מנהיגות לא חייבת להיות רם מעלה, זה יכולה להיות תופעה גם במשפחה. מנהיגים אשר השפיעו על חיינו ושינו את פני ההיסטוריה. מדוע מנהיגים מסויימים בונים אימפריות? יוליוס הקיסר, קארל הגדול, אלכסנדר הגדול. מדוע המנהיגים ירדו מגדולתם? צ'רצ'ל, אינדירה גנדי ואחרים. אין הסבר. מדוע מנהיגים מסוימים האצילו השראה והתלהבות? וכו'. רוב החוקרים טוענים שמנהיגות זו השפעה חברתית: מכוונות של אדם אחד על ציבור או של מספר אנשים אשר בונים את הפעילויות והיחסים של הקבוצה/ארגון. ההבדלים בהגדרות משקפים את התפיסה של כל אחד. מחלוקות 1. כיצד יש לבחון את תופעת המנהיגות האם זה אדם או חברה. (אנשים מסויימים או מערכת חברית). סוציולוגיה ופסיכולוגיה. 2. האם המנהיג צריך להשתמש בכוח. האם זה חלק מתפקידו. 3.
תהליכי השפעה: האם המנהיג צריך להשפיע על הכפופים שלו רק במסגרות הארגון או שמא להשפיע גם מעבר למסגרת. לדוגמה: לעזור לכפיף לבחור מקום מגורים, בן זוג ו/או סרט טוב? 4. חפיפה בין מנהיגות וניהול? האם הם חופפים, משיקים או חותכים זה את זה. ייתכן והם רציפים. "מנהלים הם אנשים אשר עושים דברים בצורה נכונה, ומנהיגים הם אנשים העושים את הדברים הנכונים".(יוקל) המנהל מתעסק באיך לעשות שומר על הסדר הארגון כדי להגיע ליעדים והמנהיג מחליט מה לעשות מהם היעדים. לפי יוקל מנהיגות וניהול זה שני תהליכים שונים ולא בהכרח אנשים שונים. במקראה האלקטרונית בעברית – עמ' 2:
"… חמש קבוצות להגדרות 5. המנהיג כאדם: מדוע לאחד יכולת מנהיגות טוב ולאחר לא (מנהיג על פי אישיותו). 6. המנהיג כתכונות של אישיות: אדם המשפיע על בקבוצה בתוקף תכונות אישיות – אדם בעל תכונות מסוימות (אדם המשפיע על הקבוצה בתוקף תכונות אישיות). 7. מנהיגות כפעולה או התנהגות: המנהיג בעל יכולת ההשפעה הגדולה ביותר – יכולת לנהוג באנשים כך שיושג במרב, עם החיכוך המינימלי ושיתוף הפעולה המקסימלי (בעל יכולת השפעה גדולה). 8. תפקיד תיאורית התפקיד: