עבודה סמינריונית בנושא השפעת הגלובליזציה על תוחלת החיים בישראל. עבודה זו בוצעה במסגרת הסמינר "השפעת הגלובליזציה על המשק הלאומי"- קיבלה

תקציר העבודה

תקציר תוחלת החיים הוא מדד סטטיסטי לתוחלת של הזמן הנותר לפרטים חיים מקבוצה נתונה להישאר בחיים. מדד דמוגרפי זה הינו חשוב כי הוא מושפע ישירות מרמת הפיתוח של המדינה: מרמת שרותי הבריאות, החינוך, התזונה, תנאי הדיור, איכות הסביבה, הרווחה, הכלכלה, התברואה וכד'.
ומה קורה בישראל בהשוואה למדינות אחרות? לפי הנתונים שפרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה על הדמוגרפיה בישראל בשנת 2011, תוחלת החיים בישראל היא מהגבוהות בעולם, ונמצאת במקום ה- 5 מבין מדינות ה-OECD (הארגון לשיתוף פעולה ולפיתוח כלכלי). בישראל חיים יותר שנים מבשבדיה ובצרפת ויותר שנים ממרבית  מדינות המפותחות בעולם. כמו בהרבה מדינות מפותחות, גם כאן הנשים מאריכות חיים יותר מהגברים – 83.6 שנים לעומת 80.0 שנים, בהתאמה.
בתרשים מס' 1 מוצגת השוואת תוחלת החיים המשוקללת לגברים ונשים בישראל עם תוחלת החיים במדינות מפותחות אחרות.
מטרת עבודה זו היא להכיר מקרוב יותר את נושא תוחלת החיים בכלל ובישראל בפרט, ולהבין מהם הגורמים המשפיעים על מדד דמוגרפי זה. לצורך העבודה, תשמש תוחלת החיים בישראל כמשתנה המוסבר והגורמים המשפיעים ישמשו כמשתנים המסבירים.
הניתוח יתבצע בשלושה שלבים:
1 .    סקירת ספרות – חיפוש המשתנים העשויים להיות בקשר כלשהו עם המשתנה                 המוסבר במחקרים ובמאמרים השונים.
2 .    איתור מידע סטטיסטי לגבי המשתנים המסבירים שנמצאו כמתאימים מתוך                   המאמרים במאגרי מידע גדולים וידועים כמו הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה אן            הבנק העולמי.
3.    ניתוח רגרסיה – ניתוח סטטיסטי הבוחן את הקשר בין המשתנה המוסבר והמשתנים        המסבירים שנמצאו ושאודותיהם קיימת סטטיסטיקה רב שנתית במאגרי המידע.               ניתוח      רגרסיה מאפשר חיזוי התנהגות המשתנה המוסבר בעתיד על סמך תוצאות             העבר.
תוכן עניינים
  נושא עמוד   מבוא
.
3
  מטרת העבודה –
4
  סקירת ספרות –
5
  מאמר ראשון -.
5
  מאמר שני —
7
  מאמר שלישי –
11
  מאמר רביעי -..
13
  מאמר חמישי –
17
  ניתוח רגרסיה –
21
  בחירת משתנים מסבירים –
21
  ניתוח רגרסיה –
22
  ניתוח תוצאות –
23
  סיכום ומסקנות ..
29
  נספח .
30