דפוסי פנאי של נוער עם רקע עברייני

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , ,
ציון 85
שנת הגשה 2013
מספר מילים 4192
מספר מקורות 17

תקציר העבודה

המחלקה לסוציולוגיה, למדע המדינה ולתקשורת עבודת סמינריון בנושא דפוסי פנאי של נוער עם רקע עברייני בקורס:
"תרבות, תקשורת ופנאי בישראל" אפריל, 2013
מבוא. 1
1 . סקירת ספרות.. 2
1 .1 דפוסי הפנאי של הנוער. 2
1 .2 דפוסי הפנאי אצל נוער עבריין 4
2 . השיטה. 8
2 .1 משתתפים. 8
2 .2 כלי המחקר. 10
2 .3 הליך. 10
3 . הממצאים. 11
דיון וסיכום. 20 ביבליוגרפיה. 22
נספחים.
5 רשימת גרפים גרף 1. התפלגות המדגם על פי מין 7
גרף 2. התפלגות המדגם לפי קשר למסגרת (לימודית/תעסוקתית) 7
גרף 3. התפלגות המדגם לפי עבר פלילי 8
גרף 4. התפלגות המדגם על פי יחס לדת.. 8
גרף 5. התפלגות  המדגם על פי מוצא. 9
גרף 6. צפייה ב-TV.. 10 גרף 7. קריאת עיתונים.. 10 גרף 8. קריאת ספרים.. 11
גרף 9. תדירות הליכה לקולונוע. 11
גרף 10. ביקור במוזיאון 12
גרף 11. פעילות גופנית.. 12
גרף 12. תדירות בילוי במועדונים.. 13
גרף 13. בילוי בבתי קפה.. 13
גרף מנהל עסקים. תדירות צפייה בהצגה או מופע. מנהל עסקים גרף משפטים. ביקור בים או בבריכה.. מנהל עסקים גרף 16. תדירות טיול בגינה/פארק/קניון משפטים גרף 17. תדירות בילוי באירועים משפחתיים.. משפטים גרף 18. צפייה באירועי ספורט. 16
גרף 19. ביקור בבית כנסת.. 16
גרף 20. תדירות נופש בארץ. 17
גרף 21. תדירות נופש בחו"ל. 17
גרף 22.  שוטטות עם חברים.. 18
מבוא פעילות פנאי בגיל ההתבגרות מוגדרת כזמן שבו המתבגרים אינם נמצאים במסגרת של בית ספר. בגיל זה הפנאי הוא בעל חשיבות משמעותית בהשוואה לשאר הפעילויות האחרות של המתבגרים. האופן שבו בוחרים בני הנוער להשקיע את הזמן הפנוי שלהם קשור בקשר הדוק להיבטים התפתחותיים  כגון הבנייה של תחושת עצמאות, שייכות, הערכה עצמית ועוד (Caldwell, Baldwin, Walls & Smith, 2004). עם זאת, בעוד הפוטנציאל החיובי של פעילות הפנאי הוא גדול, כך גם הפוטנציאל השלילי של פנאי אשר אינו מנוצל כהלכה. פירושו של דבר הוא כי לא רק עצם קיומו של זמן פנוי הוא משמעותי אלא האופן שבו עושים המתבגרים שימוש בזמן זה (Zill, Nord & Loomis, 1995). כך למשל פעילויות סתמיות כגון צפייה בטלוויזיה או שוטטות עם חברים, כאשר נעשות במינון גבוה מידי ובאופן שאינו מאוזן עם פעילויות משמעותיות כמו קריאת ספר, אומנות או תחביבים אחרים, עשויות דווקא להוביל את בני הנוער לפעילות עבריינית, וזאת כתוצאה מתחושת שעמום או ריקנות (2007,Barnes et al). בשל החשיבות של דפוסי פנאי בגיל ההתבגרות, נבקש בעבודה זו לבדוק מהם דפוסי הפנאי של נוער בעל רקע עברייני. ספציפית, נתייחס למתבגרים המוגדרים כ"נוער בסיכון", היינו, נוער המגיע משכונת מצוקה ממעמד סוציו-אקונומי נמוך המשוטט בשעות הלילה בגנים ציבוריים, נוער אשר בשל מאפיינים אלה, מוגדר כנוער בסיכון (Frazer,
1 997).