לגדול עם טלוויזיה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 11
מקצוע
קורס
שנת הגשה 2012
מספר מילים 1864

תקציר העבודה

ממן 11
 1
א חוקרי המחקר הם צ'אפי ומקלאוד שפרסמו את מחקרם בשנת 1972.שאלת המחקר הייתה איך סוגי המשפחות ומערכי התקשורת בתוכן משפיעים על אופי צריכת התקשורת של אותה משפחה ושל ילדיה? כלי המחקר שהשתמשו היו שאלונים. הממצאים מהמחקר מצאו הבחנה בין משפחות בעלות אוריינטציה חברתית לבין משפחות בעלות אוריינטציה מושגית. שני סוגי המשפחות הם קצוות ברצף, והמחקר מאפשר לנו למקם את המשפחות עליו. מסקנת החוקרים הייתה שהתקשורת של המשפחה חשובה מאוד משתי סיבות: המשפחה מעצבת את האופי והאישיות של הילד. אופי המשפחה קובע את החשיפה ודפוסי החשיפה לטלוויזיה, כמות החשיפה, איזה תכנים וכו'. צ'אפי ומקלאוד מציינים שני מימדים, כאשר ניתן למקם כל משפחה בכל אחד מהמימדים, ברצף הנע בין אוריינטציה גבוהה או נמוכה. *    משפחות בעלת אוריינטציה חברתית גבוהה – משפחות שהערך החזק ביותר הוא המשפחתיות, יש שם היררכיה מאוד ברורה, יש תפקיד מוגדר לכל אחד.
ההורים מעודדים את הילדים להסתדר עם האחרים – בני המשפחה, חברים. הילדים לומדים להימנע מעימותים, לדכא כעסים ולא לפגוע ברגשות הזולת, שלום בית הוא ערך חשוב במשפחה כזו. הילדים הם בד"כ יותר צייתנים, משתפי פעולה וממושמעים יותר. מבחינת צריכת תקשורת משפחות אלה צורכות יותר תקשורת ממשפחות אחרות, בעיקר תכני בידור ופחות אקטואליה וידע. הפיקוח על הצפייה של הילדים הוא נמוך יחסית הצפייה היא הרבה פעמים ביחד .הטלוויזיה משמשת כרעש רקע, מווסתת את סדר היום, מספקת נושאים לשיחה ומאפשרת הפגנה של חלוקת תפקידים במשפחות.
הטלוויזיה גם מאפשרת הפחתה של עימותים וויכוחים. *    משפחות בעלות אוריינטציה מושגית גבוהה – … להיות מספר צורות של הבנה.