סוגיות בחינוך מיוחד
מוסד לימוד | האוניברסיטה הפתוחה |
סוג העבודה | ממ"ן |
מספר ממ"ן | 11 |
מקצוע | חינוך |
קורס | סוגיות בחינוך מיוחד |
שנת הגשה | 2013 |
מספר מילים | 2396 |
תקציר העבודה
ממן 11
שאלה
1 א. לחריגים מיוחסות תכונות שליליות. תכונות אלו הופכות לסטריאוטיפים. כשלסטריאוטיפ מצטרפות דעות קדומות נוצר תהליך התיוג, הסטיגמה. התיוג אינו מתייחס לסיבות להתנהגות אלא לתוצאות ,התיוג נובע לרוב מאי ידע , בורות ודעות קדומות ומזוהה לרוב עם תוצרים שליליים. אנשים שופטים את האדם על פי התנהגותו ולא על פי מה שהוא, ולכן התנהגות שסוטה מהנורמה גוררת הצמדה של תווית שלילית- הסטיגמה.כיוון שהסטיגמה אינה מתייחסת לסיבות של ההתנהגות אלא לתוצאותיה- תהליך התיוג מפעיל מעגל קסמים שלילי של נבואה שמגשימה את עצמה. נבואה זו משפיעה על המתויג שנוטה להפנים את התווית שהודבקה לו ומתנהג בהתאם למצופה ממנו, כלומר מגשים את הנבואה.זאת אומרת שברגע שיש ציפיות מתחילים להתנהג בהתאם לציפיות .בכדי שהציפיות תתגשמנה הן תלויות בהתנהגויות, אם אין התנהגות הציפייה לא תתגשם. לדוגמא: מורים במסגרת החינוך הרגילה ואפילו מורים לחינוך מיוחד מנמיכים מראש את ציפיותיהם מילדים שמתויגים כחריגים, ואכן ילדים אלו בגלל שהם רואים שלא דורשים מהם הרבה מתנהגים בהתאם לכך ומנמיכים ציפיות מעצמם,זה פוגע בדימוי העצמי שלהם וההישגים שלהם למשל, כתוצאה מכך, נמוכים. דוגמא נוספת לנבואה שמגשימה את עצמה ניתן לראות בכך שילדים חריגים לומדים בכיתות נפרדות מילדים רגילים,מראש מפרידים אותם ומתייגים אותם כחריגים ולכן קשה מאוד לילדים רגילים בגילם ולחברה בכלל להתייחס אליהם כנורמאליים,תמיד ילווה אותם זה שהם חריגים,הם לעולם לא יוכלו להשתלב שוב,תמיד יהיה מעליהם ה"כתם" הזה. ב. תחום החינוך המיוחד נתפש כתחום אינטרדיסציפלינרי מאחר והחינוך המיוחד מקושר למגוון תחומי ידע ומשום כך הוא נקרא תחום אינטרדיסציפלינרי (רב תחומי), הוא לא עומד בפני עצמו אלא נתמך בתחומים רבים אחרים.תחום זה מתקשר לתחום הפסיכולוגיה (מדעי ההתנהגות), רפואה, סוציולוגיה (מדעי החברה), חינוך, מדעי הטבע, …