לגדול עם טלוויזיה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 12
מקצוע
קורס
שנת הגשה 2012
מספר מילים 1605

תקציר העבודה

ממן 12
שאלה 1
א.   ההשלכות השליליות של הצפייה בטלוויזיה הן: ההשלכה הראשונה היא שישנם תכנים שלא מתאימים לצפייה לילדים עקב גילם הצעיר או עקב חוסר בשלותם הרגשית. ישנם תכנים בוטים בתוכניות ילדים שהם לא אמורים לראות, התוכניות מעבירות להם מסרים לא נכונים כגון שוביניזם,תכנים מיניים לא מתאימים,בדיחות על עדות,חלוקת תפקידים מגדריים מסורתיים ואלימות.הערכים שהסדרה שמש לדוגמה משדרת לילדים הם של הומור נמוך,גזענות ,אותם הערכים מחלחלים לילדים והחברה משמרת אותם בלי להתקדם. ישנם תוכניות שלא מתאימות לגיל הילדים ובכל זאת משודרות בזמנים שילדים רואים,כמו כן ילדים יכולים לראות תוכניות שלא מתאימות להם באינטרנט יום לאחר מכן אפילו שהם משודרים כשהם הולכים לישון כבר,אין סינון בתכנים. נוסף לכך לתוכן יש השפעה על התנהגות הילדים, לבושם וסגנון דיבורם.תכנים אלימים אף יכולים להגביר אלימות אצל הילדים. לילדים גם חסרה הבשלות הרגשית להתמודד עם התכנים שהם צופים והמסגרות התומכות שלהם כגון הורים ובי"ס לא מודעים לתכנים האלו ולא שולטים בהם. השלכה זו באה לידי ביטויי בתיאוריית העוררות שטוענת שהטלוויזיה יכולה להגביר את רמת העוררות שלנו ולעודד התנהגות אלימה, יש לטלוויזיה את היכולת להסיר עכבות.נוסף לכך משתנים מתווכחים הקשורים במאפייני הצופה תומכים בהשלכה הנ"ל בכך שהם טוענים שילדים צעירים מתקשים בהבנת קווי העלילה המרכזיים, ביכולת ההבחנה בין עיקר וטפל, ובין מציאות ודמיון, ילדים צעירים יותר שמים לב בעיקר למאפיינים בולטים כגון התנהגויות אלימות.
הילדים מעורבים רגשית בצפייה ומחקים יותר את ההתנהגויות הנצפות. כאשר הילדים גדלים מעט, יכולותיהם הקוגניטיביות עדיין אינן בשיא, אך הם מתחילים להיחשף לתכנים של מבוגרים שלא מתאימים להם. השלכה שנייה היא שילדים צופים המון זמן בטלוויזיה,יותר מחצי כמות השעות שהם מבלים בבית ספר וככל שהגיל עולה כך הם צופים יותר ויותר בטלוויזיה על חשבון זמן בילויי עם ההורים,זמן הפנאי,על חשבון שיעורי בית ועוד.השלכה זו באה לידי ביטוי בהשערת התחלוף- היא מניחה כי לטלוויזיה השפעה שלילית על ילדים משום שהיא גוזלת חלק דומיננטי מזמנם שיכול היה לשמש אותם לפעילויות אחרות שהיו משרתות את התפתחותם הקוגניטיבית (לימודים, שיעורי בית), התפתחותם הפיזית (משחקי כדור, פעילות גופנית), התפתחות חברתית (שיפור מיומנויות בין אישיות וחברתיות).
ב.
המאמר מחזק את הגישה המגוננת בכך שהגישה המגוננת טוענת שבגלל שהילדים לא מספיק מפותחים, ומתפתחים בהדרגה ,הטלוויזיה בעלת השפעה חזקה שצריך להגן עליהם מפניה,במאמר אומרים שלילדים חסרה הבשלות הרגשית הנדרשת כדי להתמודד עם התכנים שהם צופים בהם וזה בדיוק מה שהגישה המגוננת …