הצעת מחקר: הטמעת שינוי ארגוני , כולל שאלון

תקציר העבודה

הצעת  מחקר:
הטמעת שינוי ארגוני תוכן העניינים
מס' פרק נושא הפרק מס' עמוד
1 מבוא -…
3
2 תאור הארגון
4
3 סקירת ספרות –.
6

3 .1
עיצוב מדיניות –…
6

3 .2
עיצוב מדיניות בחינוך –
7

3 .2.1
כשלים וקשיים בעיצוב ויישום המדיניות החינוכית —
7

3 .2.2
תנאים לשינוי חינוכי פרודוקטיבי –
9

3 .3
אפקטיביות במערכת החינוך —
12

3 .4
בגרות וזכאות
מנהל עסקים
3 .4.1
בחינות בגרות: סקירה היסטורית …
מנהל עסקים
3 .4.2
מודלים של מדיניות חינוכית והכנה לבחינות בגרות –.
16

3 .4.3
זכאות לבחינות בגרות –
19

3 .4.3.1
תוכניות להרחבת הזכאות לבגרות –
20
4 שיטת המחקר –.
24

4 .1
אופי המחקר
24

4 .2
מדגם —
24

4 .3
כלי המחקר ..
24

4 .4
ניתוח השאלונים –.
24

4 .5
תקיפות המחקר –..

5
4 .6
אתיקה ואיסוף הנתונים ..

5 5
ממצאים –
26
5.1
חיזוק התקשורת בין הסקטורים השונים
2 6
5.2
תרומת השינויים שנעשו לגידול בשיעור הזכאים לבגרות –.
33
6 סיכום –…
39
נספחים –..
46
מטרת מחקר זה היא להתחקות אחר תהליך השינוי שארע ועל השלכתו של שינוי ארגוני זה על האפקטיביות של הארגון.
בחינת תהליך השינוי, הטמעתו ותוצריו דורשת תחילה תיאור של הארגון ולאחר מכן סקירת ספרות הדנה בעיצוב מדניות ציבוריות בכלל ומדיניות ציבורית במערכת בה הארגון פועל; בכשלים וקשיים בעיצוב ויישום מדיניות במערכת; בתנאים לשינוי פרודוקטיבי; באפקטיביות במערכת; במודלים הטיפוסיים של המדיניות. סקירה זו תסייע לפיתוח מערך מחקר איכותני ששם לו למטרה לערוך בחינה רטרוספקטיבית של הטמעת השינוי.
מדיניות ציבורית היא כלי מרכזי דרכו מבוצעות "הבחירות הבסיסיות" של רשויות פוליטיות (Dye,
2 002: מנהל עסקים). היא לפיכך מהווה גורם מפתח בהתפתחות הסוציו-אקונומית של המדינה.  היא מווסתת התנהגות חברתית, מקצה ומחלקת משאבים לחלקים שונים של החברה. מדיניות ציבורית מהווה גם גורם מפתח בזירה הפנימית והבינלאומית. במישור הפנימי היא משמשת כמנגנון לניהול קונפליקטים; היא רותמת ומאזנת ערכים ואינטרסים מתחרים (Hardlife & Hardlife,
2 012).   Hill (1993: 47( הגדיר מדיניות כ"תוצר של השפעה פוליטית, המגדירה ומציבה גבולות לעשיית המדינה". באופן ספציפי יותר, כאשר ממשלה מקבלת החלטה או נוקטת בשורה של פעולות על מנת לפתור בעיה חברתית ולאמץ אסטרטגיה לתכנונה ויישומה, הרי שמדובר במדיניות ציבורית (Anderson,
1 975). תיאורטיקנים טוענים כי הדרך הטובה ביותר להבנת מדיניות ציבורית היא  במונחים של תהליך (Anderson
1 978; Rose, 1976), זאת מאחר והחלטות פוליטיות אינן מוגבלות לרמה אחת של ראש הארגון או לשלב הראשוני אלא לדבר זורם ומשתנה בהתמדה (Gilliat, 1984, p.345).
Rose  (1969( מציין בדומה כי "עיצוב מדיניות מובן על ידי תיאורו כתהליך יותר מאשר כפעולה יחידה. ספרות המדיניות הציבורית מבחינה בשלושה שלבים של תהליך המדיניות: עיצוב, יישום וההערכה. מחקרים הראו שבמציאות השלבים אינם נפרדים. תהליך המדיניות הציבורית כרוך ביחסים דינמיים בין עיצוב המדיניות ומעצביה, מצד אחד, ובין יישום המדיניות ומיישומיה, מהצד האחר ( 2005Nachmias  & Arbel-Ganz). יישום מוצלח של מדיניות ציבורית תלוי ביכולות המקצועיות של משרתי הציבור ובאינטרסים של נציגים נבחרים שמעצבים אותה. במלים אחרות, יכולתה של ממשלה למשול היא פונקציה של יעילות שתי מערכות אלה.
המנהיגות הפוליטית קובעת את סדר היום החברתי, מחליטה על סדרי עדיפויות במשימות הלאומיות ובהקצאת משאבים, מעצבת נורמות ומהווה מודל של התנהגות. בידיה  מסורה אחריות עליונה ליצירת התנאים החברתיים-כלכליים והתרבותיים הכלליים, שיאפשרו התמודדות עם המשבר בחינוך ובחברה (קשתי, 2005).