מידת השפעת ההפרטה על יעילות החברה המופרטת

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 26679
מספר מקורות 18

תקציר העבודה

בעבודה זו סקרנו את השפעת ההפרטה על הביצועים הפיננסים של החברות המופרטות.
כהקדמה סכרנו באופן תיאורטי את מושג ההפרטה.לאחר מכן סקרנו את השיטות הקיימות להפרטה יתרותיהם וחסרונותיהם.לאחר מכן ערכנו על היעדים אותם מנסים הממשלות המפריטות להשיג באמצעות ההפרטה.לאחר מכן ערכנו סקירה על התפתחות ההפרטה בעולם.ועברנו לסקירה של ההפרטה בישראל. על מנת להבין טוב יותר את מושג ההפרטה בחרנו להרחיב בסקירה על אנגליה שהייתה חלוצה בתחום וסקרנו אותה בהרחבה רבה. ועברנו לסיכום של הבעיות ליישום הפרטה בישראל ובעולם כולו.
לאחר מכן סקרנו סקירה תיאורטית של מאמרים בנוגע לכדאיות ההפרטה- המאמרים שהיו בעד ההפרטה הם: Megginson, William L. and Jeffry M. Netter  וכן ע"י מאמרם של Sheshinski, Eytan and Luis López-Calva  וכן מאמרו של Ramamurti, Ravi וכן מאמרם של Megginson William & Nash, Robert & van Randenborgh כל המאמרים הנ"ל תמכו בהפרטה ומצאו אותה חיובית ומועילה לחברה המופרטת. לעומת מאמרו של Paul Starr, שסבר כי ההפרטה איננה מועילה לחברה המופרטת.
לאחר מכן החלנו פרקנו את ההשערה הכללית לשישה אספקטים שונים.
אספקט גידול בהכנסות,אספקט גידול ברווח התפעולי, אספקט גידול בהוצאות המיסים, אספקט גידול ברווח הנקי , ואספקט גידול בנכסי החברה , אספקט גידול במזומנים לפעילות השוטפת. על מנת לענות על השאלות הנ"ל אספנו נתונים משש חברות שהופרטו  בארץ ושלוש חברות שהופרטו בחול.
מהדוחות השנתיים של החברות לקחנו נתונים בגין הנכסים, ההכנסות, הרווח התפעולי, הרווח הנקי, הוצאות המיסים, ותזרים המזומנים.
את הנתונים הנ"ל ניתחנו על פי מספר כלים סטטיסטיים. את הנתונים הצגנו בצורה הזו ערכנו דוח לכל חברה הכולל פרופיל קצר שלה והנתונים הפיננסים המעובדים לאחר מכן ערכנו ניתוח על החברות כולם על מנת לבחון את התוצאות. מסקנות המחקר הן כי ההפרטה מגדילה את סך נכסי החברה, מבחינת ההכנסות הרווח התפעולי והרווח הנקי בישראל חל גידול ברוב החברות ובחול ברוב החברות חל קיטון.
המגמות שנבדקו נמצאו חיוביות ותורמות להגדלה בנכסים,בהכנסות,ברווח התפעולי וברווח הנקי.מבחינת הוצאות המיסים לא ניתן היה להוכיח בישראל על  שינוי בהוצאות המיסים אך בחול ברוב החברות חל גידול בהוצאות המיסים למרות הירידה ברווחים.
מבחינת תזרים המזומנים הן בחול והן בישראל נצפו עליות בתזרים המזומנים של החברות. לסיום לא ניתן להוכיח באופן חד משמעי כי ההפרטה מחזקת את הביצועים הפיננסיים של החברות המופרטות  הואיל ונצפו מגמות מעורבות במספר שווקים.
מבוא
הסמינריון מתחיל בסקירה כללית של מושג ההפרטה ומסביר את פרוש המילה הפרטה וכן עוסק בסיבות שאנו מפריטים, תוך חלוקה לשלושה עולמות שונים: המתועש, הגוש הקומוניסטי, ומדינות העולם השלישי, שכל אחד מהם העניק סיבה אחרת להתהוות מושג ההפרטה המוכר כיום. כסיכום, ניתן לומר שעקב התערבות מרובה של הממשלה בכלכלה נוצרו חברות שפועלות באי יעילות תקציבית, והתנהלותם הקלוקלת גרמה לגירעונות. הפרטה פרושה הוצאת הכוח מידי הממשל והעברתו לידיים פרטיות על מנת שיחול בו ניהול תקין כמו שראוי בחברות פרטיות.
לאחר מכן, סקרנו את התערבות הממשלה בכלכלה  וחילקנו אותה לשני סוגים: חברות ציבוריות והתערבות רגולטורית. והגדרנו את ההפרטה לכל אחד מהם.
כמו כן, יש לציין שעבודה זו תתייחס להפרטה רק במובן של החברות הציבוריות. לאחר מכן סקרנו שמונה שיטות שונות להפרטה כגון הנפקת מניות או מכירה פרטית וכו'  ופירטנו את חסרונותיהם ויתרונותיהם. יש להדגיש כי בחירת השיטה הנכונה להפרטה היא חשובה מאוד ויש לבחור אותה בתשומת לב ובזהירות רבה. בפרק הבא סקרנו את המושג: "יעדי הפרטה" שפרשו היעדים שהמדינה מעוניינת להשיג באמצעות ההפרטה, את היעדים חילקנו לשישה קבוצות : יעדים ברמת המיקרו, יעדים ברמת הענף, יעדים מקרו כלכלים, יעדים פיסקאליים, יעדים פוליטיים ויעדים חברתיים. לאחר מכן ערכנו סקירה קצרה בניסיון העולמי בתחום ההפרטה, והתקדמות ההפרטה בעולם, מסקנת חלק זה היא שההתקדמות בעולם בנושא ההפרטה הולכת וגוברת. לאחר מכן ערכנו סקירה מקיפה על ההיסטוריה בנושא ההפרטה באנגליה, תוך חלוקה לארבע תקופות שונות של עיצוב ההפרטה על פי היעדים והחברות המופרטות וחילוק על פי ראשי הממשלות לאותה תקופה. לאחר מכן סיכמנו את הניסיון האנגלי בהפרטה והסקנו מסקנות בנוגע לתוצאות ההפרטה, תוך הבאת דוגמאות להצלחתה או כישלונה של ההפרטה באנגליה כסיכום לנושא זה. ניראה לומר כי ההפרטה באנגליה הייתה בעצם הבסיס העיקרי להפרטה בעולם ונחלה הצלחה גדולה יחסית, למרות מספר הסתייגויות מועטות בנושא. בפרק שלאחר מכן ערכנו סקירה כללית על ההיסטוריה של ההפרטה בארץ ועל היעדים שתוכננו בארץ וכן ערכנו סקירה על השגת יעדים אלו. בפרק הבא ערכנו סקירה על הבעיות שיכולות לשבש את הליכי ההפרטה וכיצד יש להתמודד עמהן. בפרק האחרון ערכנו סקירה תיאורטית על יעילות וכדאיות ההפרטה והצגנו מחקרים בעד ונגד ההפרטה. לסיכום, ניראה לומר שההפרטה הינה כלי טוב ומועיל לשיפור הן ברמת המיקרו והן ברמת המקרו, כל זאת שעורכים את ההפרטה בצורה הנכונה ובזהירות הנדרשת.