פרויקט וסמינריון בנושא: קרנות נאמנות תעודות סל וההשוואה בניהם.

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 11132
מספר מקורות 29

תקציר העבודה

תוכן עניינים
1.       מבוא_ 2
2 .       קרן נאמנות_ 3
2 .1.          קרן נאמנות, הגדרה. 3
2 .2.          המסחר בקרנות הנאמנות_ 4
2 .3.          סיווג קרנות הנאמנות_ 5
2 .4.          היתרונות והחסרונות של קרנות הנאמנות_ 6
2 .5.          כיצד בוחרים בקרן נאמנות?_ 8
2 .6.          קרנות MTF_ 10
3 .       תעודת הסל 12
3 .1.          תעודת הסל , הגדרה. 12
3 .2.          המסחר בתעודות הסל 13
3 .3.          מגוון תעודות הסל משפטים
3 .4.          התפתחות ה- ETF_ 16
3 .5.          היתרונות והחסרונות של ה- ETF_ 16
4 .       השוואה בין קרן נאמנות לתעודות סל 18
4 .1 השוואה בין קרן נאמנות רגילה לתעודות סל 18
4 .2 השוואה בין קרן נאמנות אינדקס (מחקה) לתעודות סל 21
5. מחקרים שנעשו בנושא. 22
6 . מדדי הביצוע הקלאסיים_ 27
7. מתודולוגית המחקר_ 29
7.1 השערות המחקר 29
7.2 תאוריות התומכות והחולקות על השערת המחקר. 29
7.3 המחקר והכלים הסטטיסטים המשמשים לניתוח התוצאות. 30 7.4 יתרונות וחסרונות של שיטת המחקר. 31
8 . מקור הנתונים והצגת התוצאות_ 31
מקורות הנתונים: 31
9. מסקנות וסיכום_ 35
רשימה ביבליוגרפית_ 36
נספחים_ 38
נספח 1 – גרפי השוואות_ 38
נספח 2 – השוואת תשואות גרפית_ 40 כידוע, קרן הנאמנות הינה הסדר שמטרתו השקעה משותפת בניירות ערך, והפקת רווחים משותפת מהחזקתם. הקרן נותנת שירות של ניהול השקעות בני"ע, למשקיעים המעוניינים בכך מטעמים של חוסר זמן או חוסר ידע. המשקיע נהנה מפיזור השקעותיו, בכפוף למדיניות ההשקעה של כל קרן. הפיזור מוגבל ונתון לשיקול דעתו של מנהל הקרן, שמנסה להשיג תשואות גבוהות יותר מהמדד של השוק שבו מתמחה הקרן.
היחס בין התשואה העודפת ליחידת הסיכון הנמדדת כסטיית התקן של הקרן, ידוע בספרות כמדד S על שם Sharp. כאשר מנהל התיקים מצליח להשיג מדד שארפ גבוה יותר בתיק ההשקעות שלו מאשר תשואת מדד השוק, אומרים שהוא הצליח "להכות את השוק".
כלי נוסף באמצעותו ניתן להשקיע במדד מסוים, תוך פיזור הסיכון בין כל ניירות הערך המשתייכות למדד – הוא תעודות הסל.
תעודות אלו מאפשרות למשקיע בהן להחזיק בעקיפין בכל המניות במדד על פי משקלן המדויק. לתעודות סל ישנם מספר יתרונות בולטים: נזילות, פיזור גלובלי, שקיפות ופשטות. יתרון משמעותי נוסף הוא דמי הניהול הנמוכים משמעותית ביחס לקרנות הנאמנות, שכן הן אינן דורשות השקעת משאבים בבחירת ני"ע, ניתוח אנליסטי של הניירות, והשקעת משאבים בחיזוי ואיתור ניירות הערך שישיגו תשואה עודפת.
הצידוק להשקעה בקרנות הנאמנות המתמחות בשוק מסוים, נובע מן האמונה שיהיה ביכולתם של מנהלי הקרנות לבחור בני"ע הרווחיים ביותר מבין ני"ע הכלולים במדד. בכדי שההשקעה בקרנות הנאמנות תהיה מוצדקת, על מנהלי הקרנות להשיג תשואות גבוהות באופן יחסי, כך שגם לאחר שיופחתו מתשואות אלו דמי הניהול הגבוהים הנהוגים בקרנות הנאמנות, התשואה נטו תהיה גבוהה יותר מתשואות המדד הרלוונטי.
תעשיית תעודות הסל הולכת ומשתכללת ומוציאה בחודשים האחרונים מוצרים רבים שנוגסים בנתח השוק של תעשיית הקרנות. התוצאה היא שבחצי השנה, מאז יולי 2007 ועד סוף שנת 
2 007, תעשיית הקרנות סופגת פדיונות כבדים של כספי המשקיעים במרבית האפיקים כמעט בכל חודש, ואילו היקף הנכסים שמנהלת תעשיית תעודות הסל רק גדל והולך. תעשיית קרנות הנאמנות, שהתחרתה תמיד בינה לבין עצמה, מוצאת את עצמה בשנים האחרונות מתמודדת עם השחקן החדש והאגרסיבי – תעודות הסל. התעודות שמתחקות אחר מדדי מניות – ובאחרונה גם אחרי מדדי אג"ח – מציעות נזילות ודמי ניהול נמוכים. חמש שנים של גאות בבורסות העולם הצמיחו את תעשיית תעודות הסל הישראלית לממדים משמעותיים. ב-2007 לבדה גייסו תעודות הסל הישראליות 11 מיליארד שקל, ואילו תעשיית הקרנות גייסה באותו הזמן כ-8 מיליארד שקל בלבד. נכון לסוף 2007, היקף הכספים שמנוהל בתעודות הסל הישראליות הוא כ-24 מיליארד שקל, ואילו תעשיית הקרנות מנהלת 120 מיליארד שקל . במחקר הנ"ל ערכנו סקירה  תאורטית  מקיפה על  קרנות נאמנות תעודות הסל וההבדלים השונים בניהם  . ולאחר מכן ערכנו מחקר אמפירי לבדיקת הבדלי התשואות