פסיכולוגיה התפתחותית (100)

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 11
מקצוע
קורס
מילות מפתח
שנת הגשה 2013
מספר מילים 1137

תקציר העבודה

ממ"ן 11 ! שאלה 1:
שינוי איכותי:
שינוי איכותי, הינו שינוי בהתפתחות שחלים בו טרנספורמציות, ומופיעה יכולת חדשה,  כאשר הבסיס לשינוי כרוך בהבשלה. השינוי חל בשלבים, ומאפשר לפסיכולוגים להבין כיצד ילד בגיל מסוים מתפתח ונהיה לילד בוגר יותר.
– דוגמא לשינוי איכותי: חשיבה מופשטת – ילד מעל גיל 11 מסוגל להבין שאם גדי יותר גבוה משרה ושרה יותר גבוהה מיוסי, אז גדי הוא הכי גבוה, גם אם הילד לא רואה אותם מול עיניו הוא יכול להבין זאת רק דרך הסבר היפותטי / סיפור.
– ניתן להבין שילד זה רכש צורת חשיבה חדשה שלא הייתה מוכרת לו לפני, או לא ידע להשתמש בה.
– בשינוי האיכותי כרוך גם ארגון התנהגות מחדש שבו הילד, כעת לאחר שרכש הילד את השינוי, ידע להשתמש בו, ובאמצעותו לארגן מחדש את מחשבותיו ופעולותיו, וכמו כן לתאם בין זיכרונותיו וציפיותיו. ולהתנהג התנהגויות מורכבות יותר באמצעות החשיבה המופשטת שפיתח.
שינוי בעל כיוון: שינוי בעל כיוון, הינו שינוי אשר מוביל את ההתפתחות למורכבות רבה יותר, נצפה לשינוי זה, ונבחן את ההתפתחות לפיהם.
– דוגמא לשינוי בעל כיוון: ילד שלומד לצייר, בהתחלה הוא לומד להחזיק את הטוש, ואחר כך הוא לומד לקשקש על דף עד שלבסוף לומד לצייר צורה מסוימת, עיגול, ריבוע.
התפתחותו של הילד בשינוי הנ"ל התקדמה לעבר מורכבות גדולה יותר, החלה בלהחזיק את הטוש ולבסוף הגיעה ליכולת לצייר משהו בעל משמעות. יש לציין כי זוהי התפתחות לה ציפינו, היא מתקדמת קדימה בהתפתחות ולא אחורה.
במקרה בו לאחר שהילד כבר למד איך לצייר ולא סתם לקשקש ופתאום לא מצליח לכוון את הטוש כראוי לדף / לציור או כאשר מתבקש לצייר עיגול, הוא מתקשה, הרי שזוהי רגרסיה ולא שינוי בעל כיוון, מאחר וההתפתחות לא התקדמה למורכבות רבה יותר אלא הייתה חזרה אחורה.
שאלה 2:
בולבי הגה את תיאוריית ההיקשרות, ובכך העניק משמעות לקשר של התינוק לאמו מרגע היוולדו, ועל השפעתו של קשר זה על המשך התפתחותו הפיזית והאישיותית במהלך החיים. בולבי טען שישנם סוגים שונים של היקשרות אשר יובילו להתפתחות שונה (חיובית /שלילית ) אך הבסיס לכולם הוא הרעיון כי ההיקשרות הינה דחף ראשוני הקודם אף לאכילה.
ברמה הרחבה הקשר הוא חשוב ומרכזי מאחר והתינוק בעצם תלוי בטיפולו של ההורה מרגע שנולד, ולכן נוצר קשר עמוק, הקשר הינו רציף ומתמשך במהלך …