סמינריון חינוך מיוחד ופסיכולוגיה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2012
מספר מילים 8561
מספר מקורות 31

תקציר העבודה

החוג לחינוך עבודה במסגרת הקורס הסמינריוני:
אינטליגנציה רגשית התמודדות המחנך עם הילד בעל האוטיזם בתפקוד הנמוך אוקטובר 2012
תוכן עניינים
תקציר
2
מבוא ..
3                                                                                                                                          פרק א: סקירת ספרות -…
4                                                                                                                          א.1
אוטיזם –..
4
                   א.1.1 אוטיזם :הגדרות -.
4
                   א.2.1 סימפטומים לאוטיזם
4-5
                   א.3.1 גישות לטיפול –.
5-6
                   א.4.1 אוטיזם בתפקוד נמוך
6
                         א.2  התמודדות המטפל/המחנך עם הילד האוטיסט .. 7
                 א.1.2  המחנך לילד בעל האוטיזם -.. 7                      א.2.2  התמודדויות המטפל/המחנך לילד האוטיסט –..
8-10  פרק ב: מתודולוגיה
11    פרק ג:
ממצאים –
12-16                פרק ד:
דיון –.
17-20                                                                                                     ביבליוגרפיה —
21-23                                                                                                                           נספחים .
24
תקציר הנושא המרכזי של עבודה זו, הוא התמודדותו של המחנך עם הילד בעל האוטיזם בתפקוד הנמוך. מטרת העבודה, הינה לבחון ולהבין את ההתמודדות של החוויה הסובייקטיביות וההתבוננות הרגשית הנחווית במהלך עבודתו של המחנך לילד בעל האוטיזם בתפקוד הנמוך באמצעות מחקר איכותני, כאשר כלי המחקר היה ראיונות חצי מובנים אשר בדקו את חוויתם הסובייקטיבית של המרואיינות. השערות מחקר זה היו שיהיה קיים שינוי מסויים בתפיסות עולמו וחייו של המחנך וכן, שמידת הלחץ והחרדה של המחנך לילד בעל האוטיזם תהיה גבוהה.    תוצאות המחקר מצאו התמודדויות חיוביות ושליליות של המחנך מול הילד בעל האוטיזם בתפקוד הנמוך, ונמצא כי ישנה חשיבות עליונה במציאת משמעות, סיפוק ותמיכה של הצוות המקצועי מול האתגרים שמציבה בפני המורים העבודה מול הילד בעל באוטיזם ובחינוך המיוחד בכלל וגם במניעת שחיקה.
             מבוא
הנושא המרכזי של עבודה זו הוא התמודדותו של המטפל/המחנך עם הילד בעל תסמונת האוטיזם בתפקוד הנמוך. אוטיזם-  הפרעה התפתחותית מקיפה המופיעה משלב הלידה, עיקר הפגיעה היא בקוגניציה ספציפית ששם הליקוי מתבטא בתקשורת ובמודעות למצבים מנטאליים של העצמי ואחרים (כשר ומלכסון,2003). הטיפול באנשים אוטיסטים הוא משימה תובענית, במיוחד מכיוון שהתגובות שלהם למטפלים עלולות לפעמים להיות אלימות (,Hellzen & Asplund,
2 002 מתוך:לסמן,2009). היות והמטפל לילדים בעלי הספקטרום האוטיסטי נחשף במהלך עבודתו להתנהגויות קיצוניות מצדם, הוא נאלץ לעמוד מול מבחנים רגשיים קשים במהלך עבודתו (פליישמן,קאופמן וקדם, 2005).
לכן, במהלך המחקר אבדוק באילו דרכים מתמודד המחנך/המטפל לילד האוטיסט בעל התפקוד הנמוך, מתוך למידה שלי על הנושא הזה שנובע מתוך הרצון שלי בעתיד להתעסק מתוך מקום מקצועי וטיפולי עם הספקטרום האוטיסטי. ומכאן נובעת החשיבות שלי להתעמק ולבדוק את תחושת המטפל לעומק ובשטח.
בעבודה זו ייעשה ניסיון להבין וללמוד מהחוויה האישית של המחנך/המטפל לילד עם האוטיזם ועל דרכי ההתמודדות שלו, ועל מנת להבין את החוויה לעומק נעזרתי בשיטת מחקר איכותנית, ריאיון המתאר את חוויותיו של המחנך ואת ההתמודדות שלו עם אוכלוסיה זו ואיך זה משפיע על מהלך חייו.