מחוננות וכישרונות מיוחדים עם הערות.

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 14
מקצוע
קורס
ציון 97
שנת הגשה 2014
מספר מילים 1430
מספר מקורות 1

תקציר העבודה

ממ"ן 14- מחוננות וכישרונות מיוחדים –          שאלה
1 – א.      זיהוי בעזרת מבחני משכל אינדיבידואלים- למשל, מבחן וקסלר ומבחן סטנפורד-בינה. הם נערכים באופן אישי ע"י פסיכולוג בעל רישיון אבחון.
יתרונות- ·         פסיכולוג מנוסה יוכל ללמוד מן המבחנים על כשרונותיו המיוחדים של הילד ועל אישיותו. ·         הבוחן רגיש למצבי לחץ בזמן הבחינה או למחלה העלולים לפגום בתוצאות המבחנים.
חסרונות- ·         מבחני המשכל לא מודדים את ה אינטליגנציה האופיינית לחיי היומיום, ולכן הם אינם יכולים לנבא הצלחה בחיים.
·         במבחני משכל אינדיבידואלים, עשוי הבוחן לסייע לנבחנים להתגבר על מצבי רוח וגורמי סביבה. זיהוי על סמך המלצות מורים- דרך חסכונית לזיהוי ראשוני של מחוננים. ניתנת לביצוע ע"י מספר אמצעים: מתן ציונים במקצועות הלימוד, תצפיות (ארוכות טווח) בהתנהגות ובהרגלי עבודה, מילוי דף הערכה ע"פ קריטריונים כגון יכולת הפשטה, התמדה וזיכרון. יתרונות:
·         המורים מכירים את התלמידים ומעריכים באופן שוטף את תוצריהם האינטלקטואליים.
·         למרות הבעיות הכרוכות בהסתמכות על ציונים גבוהים במקצועות הלימוד, הציונים בלימודים הם מסימני הפוטנציאל האינטלקטואלי הגבוה. הציונים בלימודים משקפים מאמץ אינטלקטואלי, ריכוז והתמדה ארוכי טווח – תכונות חשובות שלא ניתן לאבחן באמצעי הערכה אחרים כמו מבחני משכל, למשל.
·         המורים הם מקור מידע חשוב כי הם צופים בהתנהגותם ובאופן העבודה של תלמידיהם במסגרת בית הספר. הם יכולים לתאר את יחסו של הילד ללימודים, שאיפותיו ויכולותיו כפי שהן באות לידי ביטוי בהתנהגותו בבית הספר.
חסרונות:
·         מכיוון שגורמים רבים מדי נתונים לתפיסתו של כל מורה מעריך – קשה לצפות לאובייקטיביות. המורים נוטים להעריך כמחוננים תלמידים בעלי ציונים גבוהים והדבר מבטיח אובדן של מחוננים בעלי ציונים נמוכים. ·         המידע על התלמיד יכול להיות מושפע מנטיות לבו של המורה.תיאוריות אמונתיות לכן הציון/הערכה משקפת לעתים קרובות גם מרכיבים שאינם אינטלקטואליים במהותם.
ב.      שלבי תהליך האיתור של מבחני הקבלה לתכניות הייחודיות לתלמידים מחוננים בגילאי בית ספר יסודי: האגף למחוננים ומצטיינים מקיים מידי שנה מבחני קבלה לתכניות הייחודיות. לשם כך מתבצע תהליך של איתור התלמידים בכל בתי-הספר במערכת הרשמית- ממלכתית, –