פסיכולוגיה התפתחותית עם הערות

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 13
מקצוע
קורס
מילות מפתח , , ,
ציון 98
שנת הגשה 2014
מספר מילים 1082
מספר מקורות 1

תקציר העבודה

ממן 13- פסיכולוגיה התפתחותית.
–          שאלה 1- א.      השפה היא מערכת מופשטת- כל תתי המערכות, החוקים והמשמעויות הן מופשטות יש רכיבים לא מופשטים כמו הצליל עצמו.
חמשת רכיבי השפה-
1 .      פונולוגיה- תורת ההגה. מערכת הצלילים המשמשת בשפה מסוימת, כללי הצירוף של הצלילים הללו למילים והשימוש בהטעמה במשפטי הדיבור. בכל שפה ישנם צלילי דיבור השונים אלה מאלה ויכולים לשנות את משמעות המילה.
2 .      סמנטיקה- המשמעויות המקובלות של מילים ומשפטים. נדרשות 2
מיומנויות- הפקה וקליטה. כאשר לומדים מילים חדשות, חשיבות ההקשר בו נאמרת המילה וגבולות המילה הן חשובות ביותר.
3.      מורפולוגיה- כללי הרכבת מילים חדשות ממילים ישנות על ידי תוספת צורנים.
מורפמה היא היחידה הקטנה ביותר בשפה שיכולה לשנות משמעות, למשל באותיות אחרונות או ראשונות. נוצרות טעויות בשפה כתוצאה מהתקדמות בחשיבה למשל- במקום נשים להגיד אישות.
4 .      תחביר- מערכת הכללים להרכבת משפטים. עד גיל שנתיים הילד אומר מילה יחידה או משפט שבו חסרות מילות חיבור ופעלים. 5.      פרגמטיקה- מערכת הכללים השולטים בשיחה ובשימוש החברתי בשפה, למשל דיבור לפי התור שימוש במילים נכונות, למידת מוסכמות. יפה 10/10 ב.      מטלת "למידת תבניות צלילים" שייכת לרכיב פונולוגיה. למידת תבניות צלילים היא משימה קשה ונדרשות לכך שתי יכולות:
·         שליטה על כלי הדיבור והבשלה של האיברים- שיניים, לשון, מיתרי קול.
·         יכולת להקשיב לצלילים ולחקותם, ונדרשת חשיפה לשפה. נכון 5/5
ג.       מטלת למידת משמעות המילים שייכת לרכיב הסמנטיקה. כמו שיש לנו יכולת לזכות ולראות בתלת-מימד, כך היכולת לשמוע צלילים ולחפש להם משמעות בצורה אוטומטית. 5/5
ד.      מיפוי מהיר- ילד קטן משתמש ברמזים מההקשר כדי לנחש ניחוש נכון ומתקבל על הדעת בדבר משמעותה של מילה לא מוכרת. ניגוד לקסיקלי- הנחה שמניחים ילדים שלא יתכנו שתי מילים בעלות אותה משמעות.
אלה הם מנגנונים מולדים. ילדים נוטים לשגות בלמידת מילים, אך זהו חלק מהחקירה של הילד לגבי המילים ומשמעותן. קבלת משוב בעקבות שגיאות כאלה היא אחת הדרכים היעילות ביותר ללמידת מילים חדשות. יפה מאוד 10/10 –          שאלה 2- א.      לפי התיאוריה של מרגרט מאהלר- בתחילתו של תהליך הלידה הפסיכולוגית, בשלב האימון, מתרחשת החוויה של "רומן עם העולם" שבה מתפתחת אצל הילד הבנה שהוא עצמאי בעולם ובעל זהות נפרדת מהוריו. בעקבות התגבשות היכולות המוטוריות של התינוק, הוא מתחיל להתרחק מאימא ולחקור את כל היבטי העולם. כשהוא יכול להזדקף וללכת, התנועה פותחת לו עולמות חדשים. הוא מלא התלהבות מיכולותיו ויש לו תחושה של רצון לכבוש את העולם. הוא נהנה מההתרחקות מאימא וחש בכך כוח וכאן כדאי היה לקשר למוקד השאלה – מדוע זה נקרא רומן עם העולם?. למרות זאת לעיתים תכופות הוא עדיין מבקש מחדש את המגע הפיזי עם האם מתוך צורך לתדלוק רגשי כדי להמשיך …
יפה מאוד! 30/30 עבודה מצוינת! כל הכבוד