השוואת הצל בין יצירה של "פטר שלמייל" של שמיסו לבין "הצל" של אנדרסן

מוסד לימוד
מקצוע
שנת הגשה 2013
מספר מילים 11343
מספר מקורות 32

תקציר העבודה

השוואת הצל בין יצירה של "פטר שלמייל" של שמיסו לבין "הצל" של אנדרסן.
הקדמה עבודה זו תתמקד בנושא הצל. במשמעותו ובייצוגו ביצירות "פטר שלמייל" של אדלברט שמיסו ו"הצל" של  הנס כריסטיאן אנדרסן.
אני אערוך השוואה בין היצירות האלה ואנתח אותן לעומק. השאלות שיחקרו הן: מהי משמעות הצל המשתקפת מיצירות אלו, ובמה מתאפיין חשיבותו לחברה? כיצד כל אחד מהיוצרים מביע את משמעות הצל ביצירתו, והאם יש הבדל בינו לבין יצירות אחרות? מדוע העסיק רבות את הסופרים מוטיב הצל, והאם זה מרמז משהו עלינו כבני אדם? האם ניתן למצוא קשר מיוחד בין הנובלה "פטר שלמייל" של אדלברט שמיסו לבין המעשייה "הצל" של אנדרסן ובמה הוא מתבטא? מה החשיבות הצל המופיעה ביצירות אלה? מה קורה כאשר הצל נוטש את אדונו ויוצר לעצמו צורה גשמית כשל אדם? מה קורה כשמשחק התפקידים מתהפך?
לצל יש משמעויות ופירושים שונים. הצל מסמל את העיקרון השלילי בניגוד לעקרון החיובי של השמש.
נעשה בו שימוש בטקסים שונים ובתרבויות שונות כבעל יחוד מיסטי, המייצג את הנפש או את האדם. משמעות דומה מיוחסת לצל בעבודות כישוף שונות, וקיימת חשיבות לאופן ולצורה בה נופל צלו של האדם, ולפיהם מסיקים מסקנות שונות. הצל הוא מטאפורה לנפשו המסוכסכת של האדם, לפחדים המשתלטים עליו. בספרו של דוסטויבסקי,"האחים קאראמאזוב" נכתב:
"רק צללי-אונקלים בלבד, יודע אני, יודע. כדרך שצרפתי תיאר את הגיהינום:J'ai vu l'ombre d'un cocher, qui avec l'ombre d'une brosse frottait l'ombre d'une carosse. הפירוש הוא: ראיתי צלו של עגלון, אשר שפשף בצלה של מברשת את צלה של מרכבה.
בתקופה הרומנטית, חקרו הרומנטיקנים את טבע האדם. הרומנטיקה מתייחסת אל הטבע כמקור השראה בלבד ורואה בנפש האמן חלק חשוב מהיצירה. האמן אמור למצוא את דרכו מתוך  תחושותיו והבנתו בלבד ולא על ידי סיוע של מערכת חוקים ברורה. הרומנטיקנים נמשכו אל יוצאי הדופן שבחברה, כמו: המשוגעים, נפגעי הנפש והנכים. הם נמשכו אל כל מה שנתפס בעיניהם כאקזוטי או אל דברים נסתרים מבינת האדם. האמן הוא איש צללים. הוא יוצר את המציאות מתוך ראייתו והבנתו העמוקה של העולם. הוא משקף את המציאות מתוך הבנתו את העולם. עבודה זו תדון בהקשרים אלה ובניתוח היצירות "הצל" ו"פטר שלמייל", ותנסה להסביר את מושג הצל כפי שנתפס בעיניהם של היוצרים.