ייצוגי נוער בסדרות טלוויזיה- השוואה בין בוורלי הילס 90210 לאחת שיודעת

מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2012
מספר מילים 7365
מספר מקורות 32

תקציר העבודה

תוכן העניינים
מבוא —
3 מחקרים קלאסים על גיל ההתבגרות — 4
הילידים הדיגיטאליים – 11
סדרות נעורים ושיקוף מציאות של התבגרות —
1 2
בבורלי הילס 90210 – 12
אחת שיודעת — משפטים תמות דומות ושונות בחיי הדמויות בשתי הסדרות– 17
סיכום
2 2
כולנו מכירים בני נוער- אנו פוגשים בהם סביבנו במשפחה, ברחוב, באמצעי התקשורת השונים. כולנו היינו בני נוער וזוכרים את תקופת הנעורים כתקופה מיוחדת, מובחנת מתקופת הילדות ומחיינו כבוגרים. גישות שונות מתייחסות לתקופת הנעורים באופנים שונים: היא נתפסת כתקופה של שינויים וסערות, תקופה בה אנשים צעירים מתחילים לבחון את עצמם וסביבתם בצורה ביקורתית יותר, מייחסים יותר חשיבות לדעתם של חברים ופחות חשיבות למקומם של ההורים. חוקרים רבים בחנו את ההיסטוריה של הנעורים ותפיסתם כתקופה מובחנת בחיי האדם. אריאס (1962) קבע כי עד סוף ימי הביניים לא היתה הבחנה בין ילדים ונוער לבין אנשים מבוגרים, חוקרים אחרים (למשל: קראוזמן – בן עמוס,
2 000) תיארו את תרבות השוליות והמתמחים בתקופה הקדם-מודרנית והקבילו בינה לבין תקופת הנעורים המודרנית- תקופה של הכשרה מקצועית או אקדמית, ללא מחוייבויות משפחתיות, המאופיינת בחופש יחסי וחשיבות רבה לבני קבוצת השווים.
בימינו אין ספק כי תקופת הנעורים, גיל ההתבגרות, היא תקופה מובחנת וייחודית. אנו מייחסים לתקופה זו התמודדיות ואתגרים מסויימים ודורשים מבני הנוער תפקודים ברורים מולם. בשלושים השנים האחרונות נכנסה החברה המערבית לעידן הדיגיטאלי שהביא עימו שינויים רבים לחברה כולה. בני הנוער נחשבים למאמצים נלהבים של התרבות הדיגיטאלית והמקדמים הראשיים שלה. המאפינים הייחודיים של התרבות הדיגיטאלית הביאו לשינוי ביחסים בין נערים ומבוגרים.  רבים חשים כי בתחום הטכנולוגיה הדיגיטאלית עולים הנערים והנערות על הוריהם ומוריהם, כך שבמקום שהמבוגרים ילמדו את הצעירים כיצד להסתדר בעולם, צריכים כיום המבוגרים את עזרתם של הצעירים כדי להסתדר עם הטכנולוגיות החדשות.
כיצד משפיע השינוי ביחסי הכוחות על תפיסתנו את תקופת הנעורים? האם המתבגרים בימינו חווים את גיל ההתבגרות בצורה שונה מכפי שחוו אותו הוריהם והדורות הקודמים?
בהמשך אבחן שאלות אלה דרך ייצוגים של בני נוער ועולמם כפי שהם משתקפים בסדרות נעורים טלוויזיוניות משתי תקופות שונות- נעורים בתקופה קדם דיגיטאלית מול נעורים בתקופה הדיגיטאלית. ילידים דיגיטאליים מול נערים ונערות שטרם נתקלו ביתרונות וחסרונות המדיה הדיגיטליים השונים.