תכנון לימודים, הוראה והערכה + הערות מנחה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 11
מקצוע
קורס
ציון 100
שנת הגשה 2014
מספר מילים 1725
מספר מקורות 4

תקציר העבודה

מטלת מנחה (ממ"ן) 11
תאריך הגשה: 30/10/13
  שאלה
1 קראו את מאמרה של גורי-רוזנבליט "תוכניות לימודים כתחום אקדמי: שינוי דגשים בתיאוריה ובמעש בשנות השמונים והתשעים". תארו בלשונכם את ההתפתחות הכרונולוגית ואת שינוי הדגשים בהגדרת התחום של "תוכניות לימודים". הדגישו את המושגים: סילבוס, גבולות תוכנית הלימודים, תהליכי הוראה ולמידה. "תוכניות לימודים" כתחום אקדמי (תחום לימוד והתמחות עצמאית) החל להתגבש בשנות העשרים של המאה ה- 20 כדגם מנהלי ושיטתי בעל יעדים סופיים. ספרו של פרנקלין בוביט (1918) הוא נקודת ציון ראשונה עבור רבים מהעוסקים בתחום זה. התיאוריה הקוריקולארית, החל מרגע זה נבחנה והשתנתה במהלך השנים, קיבלה גוונים שונים באמצעות תיאוריות שונות ומחקרים שונים. במאמרה סוקרת שרה גורי רוזנבליט את התפתחות התיאוריה הקוריקולארית מספרו של בוביט, שמייצג את שנות ה- 20 של המאה הקודמת ואת התפתחותו של התחום עד לשנות ה-90, שנקודת הציון בשנים אלו היא מחקרם של רוגאן ולוקובסקי. קוריקולום נגזר מלטינית ופירושו- להתקדם, לרוץ. מכאן שמשמעותו היא, מסלול או מהלך התקדמות. בהקשר החינוכי, משמעו של הקוריקולום הוא תכנון רצף הלימודים וההתקדמות של לומדים ברמות שונות ובמסגרות שונות. במשמעותו הרחבה, מצביע מושג זה על מכלול של תכנון, הפעלה והערכה של תהלכי הוראה ולמידה בנושא מסוים, החל משלב התכנון של חומרי הלמידה, דרך הפעלתם ועד הערכתם המסכמת של תהליכי הלמידה דרך הישגים. המשמעות המצומצמת של מונח הקוריקולום מצביע על חתירה שיטתית וסדורה של רכישת תכנים במהלך ההתנסות בביה"ס, מכך ניתן להבין שהוא בעצם "סילבוס"- ראשי פרקים, המציגים בקצרה את המטרות, העקרונות ונושאי הלימוד של מקצוע או נושא מסוים, אך אין בו התייחסות לדרכי ההוראה של כל תוכן. קיימות שלוש גישות מרכזיות המגדירות כיום את הקוריקולום:
1.
גישה אחת רואה בתהליכי הוראה ולמידה כתת נושא בתחום של תוכניות לימודים ורואה בהם בעיקר הפעלה של התכנון הטרום הוראתי.
2.
הגישה השנייה מפרידה בין שני הנושאים- תוכניות לימודים והוראה- ממקמת אותם כנושאים שווי ערך מבחינה היררכית אשר מקיימים יחסי גומלין.
3.
הגישה השלישית מכפיפה את תוכניות הלימודים כתת נושא בתוך התיאוריות העוסקות בתהליכי למידה והוראה. על אף ההבדלים בין התפיסות השונות ישנה הסכמה רווחת בשני דברים: האחד, אין הגדרה חד משמעית ומדויקת של המושג "תוכנית לימודים". הגדרות משתנות בהתאם לאדם או קבוצת המגדירים את הקוריקולום ומשרתות את האינטרסים שלהם. הדבר השני, הוא שיש קירבה גדולה בין תוכניות לימודים לבין הוראה ולמידה ופיתוח תחומים אלה.
בשנות ה-60 וה-70 של המאה ה- 20 נתפס הפיתוח הקוריקולארי כשלב טרום-הוראתי אשר מפיק מוצרים סופיים, סגורים ומוגמרים והדגש בו היה על פיתוח מרכוזי של תוכניות לימודים דרך הקמת מרכזים מקצועיים וכלה בשימושים טכנולוגיים אשר הופקו כ"מארזים סגורים". שנות ה-80 מביאות בשורה שונה בתחום זה: מומחי הקוריקולום עוסקים יותר ויותר במשמעויות ובהשלכות של תיאוריות למידה וסגנונות למידה והוראה של שלבי תכנון, פיתוח והפעלה של תוכניות לימודים. המורים אינם נתפשים עוד כמפעילי תוכנית מוגדרת בעלת הנחיות חד משמעיות וצרות, והאמצעים הטכנולוגים כמו הטלויזיה החינוכית ושימושי המחשב עד אז (תרגול ואימון שפות וחשבון) עומדים לביקורת.  התקרבות זו, בין שני התחומים באה לידי ביטוי בכתבי עת שמצרפים את שני הנושאים בכפיפה אחת, בכנסים מקצועיים, ובדגש על הכיתה, שהופכת ללב ליבו של הפיתוח הקוריקולארי. שנות ה-80 וה-90 מאופיינות בתשומת הלב שניתנה לתפקיד המרכזי של מורים בתהליך ההפעלה של תוכניות הלימודים. גישת התלב"ס (תכנון לימודים בית ספרי) והשימושים השונים במידיה הטכנולוגית משנה באופן מהותי את ההוויה של תחום הקוריקולום. המעבר בין הגישה הריכוזית של המרכזים המקצועיים לגישה הביזורית משנה את תפישת "תוכנית הלימודים" מתפישה תעשייתית- כמוצר שעומד בפני עצמו, לתהליך של התנסות משותפת של המורים והתלמידים.
התנסות בה יש משתתפים קבועים, זמן ומקום מוגדרים. הוויה זו מאפשרת אינטראקציה של מורים ותלמידים בכיתות ותכנון, פיתוח והפעלה של תהליכי הוראה ולמידה שפורצים את גבולות התוצר המוגמר ומתייחסים להוויה שלמה של תהליך חינוכי מתמשך בעל פעילויות גומלין עשירות כחלק אינטגראלי וחשוב מתוכנית הלימודים הכוללת.
30 שאלה
2 קראו את מאמרו של נמרוד אלוני " לקראת מה יחנך בית הספר העתידי"? אלוני מציין חמישה עקרונות שמנחים לדעתו, את מטרות החינוך. בחנו כל אחד מחמשת העקרונות וציינו איזה שיקול של מטרות החינוך הוא משקף בהתייחס למודל של טיילר (לומד, חברה, מקצוע). נמקו את תשובתכם לגבי כל עקרון בנפרד.   30 שאלה
3 קימות מספר ביקורות כנגד המודל של טיילר המובאות ביחידות 1-2. ציינו מהן הביקורות השונות וכיצד היה נראה המודל של טיילר בהתחשב בביקורות אלה.