תכנון לימודים, הוראה והערכה + הערות מנחה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 15
מקצוע
קורס
ציון 100
שנת הגשה 2014
מספר מילים 1134
מספר מקורות 3

תקציר העבודה

ממ"ן 15 הקורס:
10106 – תכנון, פיתוח ויישום תכניות לימודים שאלה
1 קראו את מאמרה של בירנבוים, מ' "חלופות בהערכת הישגים לקראת הערכה מותאמת לפרט" הנמצא בספר "החינוך לקראת המאה ה- 21 ": הסבירו מהי הערכה חלופית ומהן הנימוקים המונחים בבסיס הצורך ב"הערכה חלופית" במערכת חינוכית מודרנית.
הערכה חלופית, היא- הערכה קשרית (קונטקסטואלית), הינה אלטרנטיבה להערכת ההישגים המסורתית- הפסיכומטרית. מתוקף הגדרה זו, אסביר מהי הערכה מסורתית ומהן הנחות היסוד של הערכה זו ולעומתן, את הנחות היסוד של ההערכה החלופית:
הערכה מסורתית, כשמה כן היא, שיטת הערכה מרכזית ושלטת המתבססת על מבחנים סטנדרטיים "סגורים"- מבחנים קובעים. הנחות היסוד של הערכה מסורתית הן:
1.       משמעות אוניברסלית של הישגים לימודיים: ציון מסויים במבחן הוא בעל אותה משמעות לגבי כל תלמיד שהוא. מתקיים קונצנזוס לגבי המשמעות של היעדים החינוכיים. תוקף ההערכה מתבסס על הנחה זו.
2.       ישנה הפרדה בין מטרות ואמצעים להגת המטרות. לא מתקיים כל קשר בין הדמות החינוכית בביה"ס ובין המודד או המעריך את הישגי התלמידים.
3.       קיימת הפרדה בין היבטים קוגנטיביים לאפקטיביים בהערכת ההישגים. לא היה שום צורך, או יכולת, לאבחן סוגי טעויות ודפוסי למידה שגויים אצל תלמידים במקצועות הלימוד השונים.
4.       הערכה מסורתית תומכת במרכוז ובקרה, דוגמת המבחנים הרב ברירתיים הסטנדרטיים.
5.       מבוססת על גישת האינטילגינציה, הגורסת כי האינטלקט הוא תכונה קבועה ומהווה …
שאלה
2 בשל מקרי אלימות רבים שהתרחשו לאחרונה בבתי ספר שונים ברחבי הארץ, החליט משרד החינוך להפעיל תוכנית לימודים למניעת אלימות.
א.      מה תהיה גישת סטייק להערכת תוכנית זו? הסבירו תוך התייחסות לנושא האלימות.
ב. ציינו
3 מושאי הערכה שעשויים להתאים לתוכנית זו. הציעו כלי הערכה מתאים לכל אחד מהמושאים ונמקו את בחירתכם.