תרבות,תקשורת ופנאי בישראל

תקציר העבודה

ממ"ן 12   (10503)  הקורס   :תרבות תקשורת ופנאי בישראל נקודות 10 משקל המטלה
2 0מנהל עסקים סמסטר   חלק א ( 40 נקודות) הסבירו אחת מהתופעות 1 או 2 המתוארות בשאלות ( עד שלושה עמודים לכל תשובה)   מתוך הרשימה דלהלן  ,בחרו ארבעה  חוקרים הנראים לכם רלוונטיים  לדיון בתופעה שאליה בחרתם להתייחס :  כ"ץ) מבוא משפחה וחברים ,(רוזנגרן ,גאנס ,שדסון ,ויליאמס ,פיטרסון ואננד ,טרנר אהרון רובינזון וגודבי ,בורדיה ,גוטמן ,דימאג'יו   א .הציגו באופן כללי ובקצרה את התיאוריה עיקרי   של כל אחד מהחוקרים והציגו בהרחבה את המושגים הרלוונטיים    (לא יותר מעשר שורות לחוקר נקודות  ) ב .הסבירו כיצד כל אחד מהחוקרים שבחרתם היה מסביר את התופעה אילו התבקש להתייחס אליה    (עד עשר שורות לחוקר) אפשר לחבר בין סעיפים א ו ב !  שאלה 1: בשנות ה-80 המוזיקה המזרחית הפופולארית (זהר ארגוב, לקהת "צלילי העוד" ועוד) פילסה את דרכה אל התודעה הציבורית ונאבקה בדימוי נמוך ואילו בשנות ה -2000 אמנים , הרכבים ותזמורות ( כגון התזמורת האנדלוסית אשדוד) ביססו דימוי יוקרתי למוזיקה המזרחית האמנותית וזכו בביקורות חיוביות ובפרסים.    שאלה 2: סקר מיוחד על דפוסי תיירות מעלה כי בשנתיים האחרונות כ 73% מהישראלים ביקרו בחו"ל הנסיעות משמשות על פי עדויות , הנחקרים לבריחה מקשיי היומיום ,להשגת רוגע ולהנאה. חרף הקשיים הכלכליים ,חופשה שנתית מוצבת במעלה סדר העדיפויות . גם העובדה שהנסיעה לחו"ל הפכה להיות עסק זול וזמין מגבירה את ה ביקוש. עוד עולה מהסקר שכ-60% מהנוסעים לחו"ל עושים זאת יחד עם בניבנות זוג , כ 26%-נוסעים לבד, ורק כ- 23% – נוסעים כמשפחה     חלק ב (20 נקודות) ענו על אחת מהשאלות 3-4 (  לא יותר משני עמודים לכל תשובה  ) שאלה 3: א. הסבירו את עיקרי התיאוריה של בורדיה.
בתשובתכם היעזרו במושג "המהפכה בשדה" , "כופרים נגד אדוקים ,חדשנים נגד שמרנים" .
ב. כיצד ניתן ליישם את עיקרי התיאוריה של בורדיה על מקרה הבוחן של התזמורת האנדלוסית הישראלית , על פי אהרון-גוטמן שאלה 4: יש חוקרים המתארים את צרכן המדיה כפסיבי ,נתון למניפולציות וחסר אונים ולעומתם יש חוקרים המתארים את צרכן המדיה כאקטיבי ,בעל שיקול דעת ורציונלי  .דונו בהיגד על שני צדדיו בהסתמך על עבודתם של שלושה חוקרים בסה"כ ( כלומר 2 חוקרים המצדדים בחלק הראשון של ההיגד וחוקר אחד המצדד בחלק השני של ההיגד או להיפך )     חלק ג (40 נקודות) : דיון אינטגרטיבי / כתיבה אינטגרטיבית  לפניכם שלושה צמדים של פסקאות .כל פסקה לקוחה ממאמר של אחד החוקרים בקורס .לפני הפסקה תוצג ההפניה הביבליוגרפית של המאמר .בסוף כל צמד עליכם לכתוב פסקה חדשה ,שתתחיל עם משפט פותח המציג את הנושא .בפסקה  עליכם לדון ביחס , בין הטענות המרכזיות בפסקאות , למשל האם הטענה בפסקה(2) סותרת את הטענה בפסקה (1) , משלימה אתה , מדגימה אותה ועוד.   שימו לב !הדיון צריך להתבסס על הכתוב בפסקאות בלבד ולא על המאמר כולו!  דיון ראשון בשתי פסקאות:
  פסקה 1: ויליאמס . ר (1991)  "בסיס ומבנה על בתיאוריה התרבותית המרקסיסטית   " Williams, R. (1991), "Base and Superstructure in Marxist Cultural Theory", in: C. Mukerji & M.
Shudson (eds), Rethinking Popular Culture, Berkeley, California: University of California Press, pp: 407-423
  בכל חברה ,בכל פרק זמן מסוים ,יש מערכת מרכזית של נהגים ,משמעויות וערכים ,שאנו  יכולים לכנותם דומיננטיים ואפקטיביים .אני מדבר על המערכת המרכזית ,האפקטיבית והדומיננטית של משמעויות וערכים ,שאינם מופשטים בלבד אלא אורחות הם מובנים ומנחים  – חיים .משום כך אין להבין הגמוניה כדעה או כמניפולציה בלבד .זהו גוף שלם של נהגים חברתיים וציפיות ;של הקצאת האנרגיה שלנו ,של הבנתנו את טבע האדם ועולמו.     פסקה 2: גיטלין ,טוד (1979) "אידיאולוגיה של זמן צפיית שיא" Gitlin, T (1979), "Prime Time Ideology: The Hegemonic Process in Television Entertainment", Social Problems, 26(3):
5 1-267
  כל חברה פועלת לשעתק את עצמה במסגרת הסדר התרבותי שלה ומבנה המנהגים והמשמעויות שסביבם מתעצבת דמותה של החברה .במאמר זה אני  מתייחס לאמצעי תקשורת ההמונים בארה"ב כיום כאל אחת המערכות התרבותיות המקדמות את השעתוק הזה .אני מנסה להראות כיצד מועברת האידיאולוגיה באמצעות מאפיינים שונים של הטלוויזיה האמריקאית ,וכיצד מציינות תוכניות הטלוויזיה מבנים אידיאולוגיים ושינויים גדולים יותר  .  דיון 2 בשתי פסקאות: פסקה 1: מאירוביץ,ג'.,מגווייר,ג' (1993) "אמצעי תקשורת, מקום ורב-תרבותיות" Meyrowitz, J., Maguire, J. (1993), "Media, Place and Multiculturalism", Society, 30(5): 41-48
אמצעי התקשורת העכשוויים ממשיכים אפוא במגמה לעבר הומוגניזציה גדולה יותר במובן אחד ופיצול גדול יותר במובן אחר .הם עוקפים את הקבוצות המסורתיות בשני כיוונים :אנשים חווים יותר מגוון ויותר אפשרויות בחירה ,אבל קבוצות התרבות המסורתיות חופפות ,מאבדות זהות ומיטשטשות זו בתוך זו.     פסקה 2: מנדלון –מעוז,ע.,שטייר-לבני,ל. (2011)  "היברידיות בטלוויזיה הישראלית ":עבודה ערבית" הסיטקום ערבי- ישראלי הראשון, מסגרות מדיה: כתב עת ישראלי לתקשורת 6:31-59
.
  עבודה ערבית הצליחה לגרוף שיעורי צפייה גבוהים .קטוע מביא למסך הקטן את הערבי הישראלי . הדמויות לכאורה סטריאוטיפיות אך כל דמות מייצגת סטריאוטיפ אחר ,ולכן מונעת רדוקציה של כל הערבים הישראלים לסטריאוטיפ יחיד .הוא מביא את הסטריאוטיפים למצב של חוסר סבירות ,מנפח אותם ,וכך שובר ומרסק אותם.    דיון 3 בשתי פסקאות:    פסקה 1: כ"ץ ,אליהוא (2000) "הקדמה :משפחה וחברים , מתוך תרבות הפנאי בישראל :תמורות בדפוסי הפעילות התרבותית '1970-1990  חלק ראשון ,הקדמה ,עמ' 9-20    על אף מרכזיותה של המשפחה ניתן למצוא עדות ניכרת לירידה באוריינטציה הקולקטיבית בין השנים 1970 ו 1990. ניכר כרסום מסוים בנכונות להתנדב לשירות ציבורי ;חל פיחות בשמירה על המסורת …ובפעילות פוליטית וקהילתית …העלייה בחשיבות החברים תואמת את העלייה בחשיבות ההווה ביחס לעבר ולעתיד …הנורמות השתנו בכיוון האינדיבידואליזם ,הנהנתנות ושימת הדגש על ה"אני  …"   פסקה 2: בן עמוס ,א ,.הופמן ,ת.
(2011)" באנו לשחרר את מידנק :מסעות צה"ל לפולין וגיוס זיכרון השואה" ,סוציולוגיה ישראלית , י"ב( 2): 331-354
  המודל החינוכי הצה"לי השתנה בשנות התשעים עם השינויים שהתחוללו בחברה הישראלית ועם הפיכתה לאינדיבידואליסטית יותר ופתוחה לתרבות הגלובליזציה .עד תקופה זו פעל הצבא לפי מודל השליחות ,כלומר כצבא שמבוסס על גיוס חובה ,משקיע רבות בחינוך חייליו כדי שירגישו מחויבות פנימית עמוקה לשרת את המדינה ואף למות למענה ,וגם ממלא תפקיד חשוב בחברה האזרחית .בשנות התשעים ,לעומת זאת ,עבר צה"ל לפעול לפי המודל המקצועי ,שבו הצבא מזין את המוטיבציה של חייליו על ידי הדגשת התגמול האישי שהוא יכול להציע במשכורת או בהתפתחות מקצועית.
 ממ"ן 12                                                                                               קורס:10503- תרבות תקשורת ופנאי בישראל יפה מאוד!, ציון 97