עבודת סיכום על חברת מים

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2014
מספר מילים 2564

תקציר העבודה

סמסטר: סתיו 2014 א' הקדמה אזהרת "עסק חי" היא הערה שמצרף רואה חשבון לדוחות כספיים של חברה כאשר הוא מתרשם שיש סכנה שהחברה לא תוכל לשלם את חובותיה, ובעיקר חובות שאמורים להיפרע בתוך תקופה קצרה. רואה החשבון בוחן את ההתחייבויות של החברה לזמן קצר מול יתרת המזומנים של החברה ומול תחזית ההכנסות וע"י כך מעריך אם החברה תוכל לעמוד בהתחייבויותיה. במידה ומעריך שלא, מציין את אזהרת "עסק חי" – הערה לפיה קיים ספק משמעותי בהמשך קיומה של החברה כעסק חי. מרגע ציון הערה זו ניתנת אזהרה חמורה לבעלי המניות והחוב של החברה שכן החברה עלולה לא לשלם את מלוא חובותיה לבעלי החוב, ומניות החברה עלולות לאבד את ערכן. תוצאות היכולות להיגרם מרישום הערת ה"עסק חי" הם: דרישת מזומנים ע"י בעלי החוב, הימנעות מנתינת אשראי לחברה והימנעות מקשירת קשר עם החברה בעסקיות ארוכות טווח ע"י גופים שונים. כשחברה צריכה לפרוע חובות ואין לה מקורות מימון עצמיים או זרים, בעלי החוב יכולים לדרוש מהחברה למכור נכסים כדי לקבל את כספם. בעקבות דרישה זו תפגע יכולת החברה להמשיך ולפעול ובכך תגיע לקריסה.
ע"פ גילוי דעת 58 רואה החשבון מבקר את הדוחות הכספיים ושוקל את נאותות הנחת העסק החי בדוחות הכספיים באופן שיהיה ניתן להניח שהעסק ימשיך לפעול בעתיד הנראה לעין. במהלך הביקורת רואה החשבון מבחין בסימני אזהרה היכולים להעיד על הערת "עסק חי". סימני האזהרה יכולים להתקבל מהדוחות הכספיים עצמם או ממקורות אחרים.                                                                                              דוגמאות לסימני אזהרה מהדוחות הכספיים: גרעון בהון העצמי, גרעון בהון חוזר, פיגורים בהתחייבויות, מימוש נכסים קבועים לשם פירעון התחייבויות, תזרים מזומנים שלילי מפעולות, הסתמכות נמשכת על אשראי לטווח קצר למימון רכוש קבוע ועוד.                                    דוגמאות לסימני אזהרה ממקורות אחרים:
שינוי לרעה בתנאי אספקת סחורות, שינוי לרעה בתנאי אשראי ספקים, מחסור בחומר גלם, אבדן אנשי מפתח בדרג המנהלי או התפעולי, אי עמידה בדרישות חוקיות, אי יכולת לגייס הון, חקיקה ומדיניות ממשלתית הפוגעות בכושר פעולתו של העסק, התקשרויות ללא הצדקה כלכלית הנראית לעין, קשיים ביחסי עבודה ועוד.    בחרתי בנושא "עסק חי" בגלל החשיבות בידיעת סימני האזהרה בעודנו בוחנים דוחות כספיים ורוצים לדעת מהו סטאטוס של חברה מסוימת ומהי יכולת פירעון של אותה חברה. לכן, העמקה בנושא והתנסות בבדיקת סימני האזהרה בדוחות כספיים יסייעו בהבנה האם זוהי חברה בעלת יכולת פירעון או שמא לא.