לשון חברה ותרבות

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 12
מקצוע
קורס
מילות מפתח ,
ציון 94
שנת הגשה 2014
מספר מילים 1414
מספר מקורות 1

תקציר העבודה

בס"ד ממן 12 – לשון חברה ותרבות שאלה 1
1 .     משלב מציין רמות וגוונים שונים של לשון בהן נוקט הדובר בהתאם לנסיבות מסוימות שבהן מתבצע המבע. כלומר : שפה שהיא תלוית הקשר.
שיח שמשמש אותנו לקונטקסט חברתי מסוים (משלב אקדמי/חדשות/בית משפט וכו.הכשירות הלשונית של דובר כוללת את היכולת לשנות את אופי ורמת הלשון שלו בהתאם לנסיבות חברתיות ולהתאים את דרך התבטאותו לפרמטרים נסיבתיים שהם: התחום – נושא השיחה, המדיום – ערוץ התקשורת, התפקיד של הנמען והמוען והיחסים בניהם ומידת הפורמאליות של השיחה. ·        הערוץ/המדיום: ערוץ התקשורת שמשמש את המוען והנמען, משפיע על הלשון שנשתמש.
·        הרקע הפיזי: זמן ומקום. היכן מתרחשת הפעילות : בשוק, במשחק כדורגל, בבית משפט, בבית כנסת וכד' שכן שפתם של שחקנים / צופים / מתפללים / קונים ומוכרים תהיה שונה לחלוטין אחד מן השני במקום הספציפי בו מתרחשת הסיטואציה. כמו כן, הזמן עשוי לקבוע את השימוש בזמני הפועל , ביטויים של זמן כגון כעת, אתמול ואמירת ברכות מקובלות של בוקר טוב, חג שמח, שבת שלום.
·        התוכן ומטרת השיח:  מהי המטרה בשיח? מפגש סתמי בין מכרים, הרצאה, שיווק, הסבר, בקשה לעזרה, שכנוע…ומהו הנושא. האם מדובר בשיחה פוליטית? שיחה על חינוך ילדים, מכוניות. האם מדובר ברכישה, פרסום, בדיחה. ·        המשתתפים: גם המשתתפים משפיעים על אופי הדיבור :
האופי, האישיות, המראה החיצוני של האדם, הרגשות, והמעמדות כלומר, היחס בין המשתתפים מבחינה אישית, מקצועית , מעמדית (יחסי כוחות בין עובד למעביד לדוגמה). ·        מידת הפורמאליות: מידת הרשמיות , מידת הקרבה בין הדוברים .
ככל שמידת הקרבה גבוהה יותר, השיחה פחות רשמית. ב.     ישנן מילים המסומנות מבחינה משלבית – מילים המאפיינות באופן מובהק משלב זה או …