דיני תאגידים למנהלים (13018) 2014

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 11
מקצוע
קורס
מילות מפתח , , , , , , , ,
ציון 100
שנת הגשה 2014
מספר מילים 470
מספר מקורות 1

תקציר העבודה

ממ"ן 11
1 .         מהותה של התורה האורגנית היא ראיית פעולת האורגן כפעולת החברה בה הוא משמש כאורגן, באופן ישיר (ללא תיווך). כלומר, על פי התורה האורגנית ניתן "להדביק" לחברה כל פעולה ופעולה שנעשית על ידי מי מאורגני החברה במסגרת הרשאתם וסמכותם. כלומר, המדובר במקרה זה באחריות ישירה כאילו היה האורגן איבר מגוף החברה (להבדיל מדוגמה מהתורה השילוחית, לפיה יש הבחנה בין השלוח לבין החברה השולחת). עם זאת, על מנת להחיל את התורה האורגנית, יש לוודא תחילה שאמנם מדובר בפעולה שהתבצעה על ידי "אורגן" בחברה. לעניין זה המחוקק מגדיר "אורגן" בסעיף 46 לחוק החברות וקובע 2 חלופות עצמאיות בעניין זה:
1) מבחן ארגוני ולפיו האסיפה הכללית, הדירקטוריון והמנכ"ל הם אורגנים בחברה.
2) מבחן תפקודי (פונקציונלי) ולפיו יכול לשמש אורגן כל מי שעל פי הוראות הדין או תקנון החברה רואים את פעולתו כפעולת החברה (כלומר, הסמכויות שניתנו בידיו הן כאלה שמאפשרות לו לייצג את החברה כלפי צדדים שלישיים, דוגמת סמכות חתימה על הסכמים, שטרות וכדומה).
יפה
2 .         מנהל השיווק אשר כותב ומדפיס את ההודעות, אך אינו מפיץ אותן, מקיים רק יסוד אחד של עבירת לשון הרע והוא היסוד הנפשי (יסוד הכוונה).
היסוד ההתנהגותי, שעניינו הפרסום עצמו (הפצה/הדבקת המודעות), אינו מתקיים על ידי מנהל השיווק.
אבנר מקיים רק יסוד שני של עבירת לשון הרע, הוא היסוד ההתנהגותי, כלומר מפרסם (באמצעות הדבקת המודעות שאת תוכנן אינו מבין) את לשון הרע לציבור אך נעדר היסוד הנפשי, קרי, את הכוונה הנדרשת (אינו יודע קרא וכתוב בעברית).
לעניין זה יודגש כי אבנר גם אינו בגדר אורגן בחברה. בוודאי שאינו מקיים את אחת החלופות של המבחן הארגוני אך גם לא נכנס לגדר המבחן התפקודי (משמש כעובד זוטר בחברה וללא-