מבוא לפואטיקה בספרות ילדים (כולל הערות מנחה)

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 13
מקצוע
קורס
מילות מפתח , ,
ציון 94
שנת הגשה 2014
מספר מילים 4716
מספר מקורות 3

תקציר העבודה

1 . קראו את פרק 3 בספר הקורס וענו על השאלות הבאות:
א. מה מייחד את שיפוטה של ספרות הילדים ביחס לשיפוטה של ספרות המבוגרים? ב. מה הקשר בין כך לבין המעמד התרבותי של ספרות הילדים?
ג. מה הקשר בין תפיסת הילד בתרבות לבין העובדה שלספרות ילדים יש שני נמענים?

2 .
קראו את המאמר של יעל דר "הזדקקויות בין-דוריות בספרות הילדים המודרנית:
המקרה הישראלי" וענו על השאלות הבאות:
א. מהי הטענה המרכזית של כותבת המאמר?
ב. כיצד מתבטאים המפגשים הבין-דוריים ברובד התוכני וברובד הפרשני בשיר "בילי" ?

3 .
קראו את הסיפור "אלוף העולם" (עמ' 455-437 בנספח לספר הקורס), את הספר דני אלוף העולם מאת רואלד דאל ואת פרק 4 בספר הקורס וענו על השאלות הבאות:
א. ציינו שלושה הבדלים עקרוניים בין הסיפור "אלוף העולם" לרומן "דני אלוף העולם". הסבירו את הסיבות לקיומם של הבדלים אלה בין שתי היצירות.
ב. בנספח המצורף למטלה תמצאו קטע מתוך ספרו של רואלד דאל דני אלוף העולם. נתחו את הקטע ותארו באמצעותו את האופנים שבהם מתבטאת הנטייה של דאל להצדיק את מעשה הסחבנות. (שימו לב – בשאלה אתם מתבקשים להתייחס לקטע המצורף ולנתח אותו. אין לדון בנושא באופן כללי שלא בצמוד לטקסט המצורף.) מבוא לפואטיקה בספרות ילדים – מטלת מנחה מס' 13

1 . קראו את פרק 3 בספר הקורס וענו על השאלות הבאות:
א. מה מייחד את שיפוטה של ספרות הילדים ביחס לשיפוטה של ספרות המבוגרים? סופרי ספרות הילדים, בשונה מספרות המבוגרים, ניצבים במתח מתמיד בין הדרישות של שתי מערכות תרבותיות שונות: המערכת הספרותית ומערכת החינוך. נכון.
מצד אחד, המערכת הספרותית היא זו המכתיבה לסופר הילדים את הדרישות האומנותיות של מלאכת הכתיבה הנגזרות מהנורמות והערכים האסתטיים בתרבות. מכיוון שבתוך מערכת זו חי ופועל סופר הילדים אין לו ברירה אלה "ליישר קו" עם אותם מדדים שהמערכה הספרותית מציבה על מנת להצליח לזכות בהכרה ולגיטימציה כסופר מן המניין. מנגד, ספרות הילדים ממוקמת מבחינה חברתית כאיבר לא רשמי במערכת החינוך, זאת משום שהיא פונה אל קהל יעד לא בוגר ולא שווה במעמדו החברתי – הילד.
בעוד שמערכת הספרות מכתיבה התייחסות אמנותית אל הטקסטים, מערכת החינוך שופטת את הטקסטים בעיקר על פי את מידת התועלת החינוכית שהם מעניקים לילד הקורא. נכון – לכן ספרות המבוגרים נשפטת בכלים ספרותיים ואסתטיים בעוד ספרות הילדים נשפטת בראש ובראשונה ככלי חינוכי ורק אח"כ כאמנות. למיקומה הייחודי של ספרות הילדים יש השלכות על מעמדה ואופן שיפוטה בחברה. מבחינת מעמד, באופן אירוני, ההשתייכות של ספרות הילדים למערכת החינוך מציבה את הסופר לילדים בשורה אחת עם כל מי שעוסק ופועל במערכת זו ומשווה את מעמדו למעמדם החברתי הנמוך בשל עיסוקם בנמען שמעמדו בחברה נמוך מיתר הנמענים. מבחינת השיפוט של הסוגה, סופרי הילדים נדרשים לספק תכנים "הולמים" עבור הילד בצורות אותן מסוגל להכיל. ברור כי אותם תכנים וצורות להם מוגבל הסופר לילד למעשה מקטרגים את הסוגה וכותביה כיוצרים העוסקים ב"תת-ספרות", ספרות למתחילים. השיוך הכפול הוא בין הגורמים המרכזיים המונעים מהסופרים לילדים את ההכרה, הכבוד והיוקרה המוענקים לסופרים למבוגרים.

1 0/10 ב. מה הקשר בין כך לבין המעמד התרבותי של ספרות הילדים?
אפשר לנתח את ההשלכות של שיוכה הכפול של ספרות הילדים דרך ניתוח מכלול מופעים חברתיים (כגון: משאבים, פרסים ספרותיים, שילוב הטקסטים בקאנון הספרותי וקיום תחום זה כדיסציפלינה חיה במערכות החינוך והאקדמיה) המעידים על מעמדה החברתי והתרבותי של הסוגה ואנשיה בתוך החברה.

ציון סופי: 94