מבוא לפואטיקה בספרות ילדים

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 14
מקצוע
קורס
מילות מפתח , , ,
ציון 98
שנת הגשה 2014
מספר מילים 1897
מספר מקורות 3

תקציר העבודה

1 . קראו את ספרו של לואיס קרול הרפתקאות אליס בארץ הפלאות ואת פרקים 5 ו- 6 בספר הקורס וענו על השאלות הבאות:
א. תארו את הפתרון האמביוולנטי והסבירו מדוע מכנה אותו זהר שביט "אמביוולנטי".
ב. מדוע, אף על פי שהוא מפר אילוצים מרכזיים של טקסט לילדים, זוכה טקסט הכתוב על פי הפתרון האמביוולנטי ליוקרה תרבותית?
ג. בנספח א המצורף למטלה תמצאו קטע מתוך ספרו של לואיס קרול הרפתקאות אליס בארץ הפלאות. הדגימו על פי הקטע את מאפייני הטקסט האמביוולנטי. יש לתת לפחות שלוש דוגמאות.

2 . קראו את פרקים 10-8 בספר הקורס וענו על השאלות הבאות:
א. בנספח ב המצורף למטלה תמצאו הקטע המסיים את הספר הראשון בסדרת חסמב"ה מאת יגאל מוסינזון. תארו את מאפייני הספרות הלא-רשמית המופיעים בקטע.
ב. על סמך המאפיינים שמצאתם – מדוע המבוגרים לא אהדו את ספרי הסדרה? מדוע ילדים, לעומת זאת, מצאו בהם עניין כה רב?
ג. הסבירו מדוע בספרות הלא-רשמית נוצר צורך לחלק את המבוגרים לכמה קבוצות או "סוגים".
מבוא לפואטיקה בספרות ילדים – מטלת מנחה מס' מנהל עסקים
1 . קראו את ספרו של לואיס קרול הרפתקאות אליס בארץ הפלאות ואת פרקים 5 ו- 6 בספר הקורס וענו על השאלות הבאות:
א. תארו את הפתרון האמביוולנטי והסבירו מדוע מכנה אותו זהר שביט "אמביוולנטי".
זהר שביט מציינת מרכיב מבני ומרכיב תפקודי בהגדרת הפתרון האמביוולנטי. הטקסט האמביוולנטי מתאפיין במבנה כפול המהווה הגדרת בסיסית – דגמים הלקוחים ממערכת ספרות הילדים משולבים יחד עם דגמים הלקוחים ממערכת ספרות המבוגרים, לכדי טקסט שמכיל בו בזמן שתי רמות פרשנות: רמה ליטראלית/מילולית, פונה לילדים ועונה על דרישות מערכת ספרות הילדים. רמה מטפורית, מפרה את עקרונותיה של מערכת ספרות הילדים, פונה למבוגר באמצעות קריצות ביקורתיות, סאטירה, פרודיה, הומור שחור איגיון ועוד, העונים לטעמו הספרותי האישי של המבוגר. הפיתרון האמביוולנטי מסתמך על מוגבלותו של הילד ביחס למבוגר ועל כן מתיר את השימוש בתכנים שאינם חינוכיים, אינם מובנים ו/או אינם מגוננים כלפי הילד. לכאורה? ההפרה אינה מהווה גורם פוגעני בעבור הילד, מפני שהילד נתפס כמי שמממש רק את הרמה המילולית וטרם ניחן ביכולת הפשטה להבין ולממש את הרמה המטפורית, הממוענת למבוגרים בלבד. לפיכך, המבוגרים חופשיים לאשר את הטקסט עבור הילדים. הטקסט האמביוולנטי פונה אל המבוגר כנמען בעל תפקיד כפול: הן כמי שמאשר את הטקסט עבור הילד והן כמי שהטקסט עונה לטעמו האישי ומסוגל לממש אותו כטקסט ספרותי-אמנותי.  זהר שביט מכנה את הפתרון "אמביוולנטי" על שום דו ערכיות זו, ההפרה וההיענות, בו-זמנית, לדרישות ולאילוצים של מערכת ספרות הילדים. ניתן להוכיח את קיומו של המבנה הכפול באמצעות ניתוח הטקסט עצמו. כמו כן, זהר שביט מוסיפה שטקסט אמביוולנטי טהור מחויב בהגדרה תפקודית. לדידה, בכדי להיחשב טקסט אמביוולנטי במלא מובן המילה, חייב הטקסט להיכתב במקור עבור ילדים ולראות אור במקור כטקסט לילדים. יחד עם זאת, כבר מרגע צאתו לאור, חייב הטקסט להיקרא גם על ידי המבוגרים, כטקסט המספק את טעמם הספרותי. הגדרה זו אינה ניתנת לחילוץ מהטקסט עצמו. דרוש ידע נוסף שאינו תמיד בנמצא ו/או שאמינותו מוטלת בספק. משפטים…