עבודה בנושא ניתוח תוכניות לימודים בגאוגרפיה

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2014
מספר מילים 3321
מספר מקורות 6

תקציר העבודה

תכנון, ביקורת והערכה של תכניות לימודים (סדנא) יום ד', קבוצה א',שעה:10:00, תשע"ד תוכן עניינים:
מבוא                                                                                                                          
3
1 .      פרק א:
פרטים על תוכנית הלימודים בהיסטוריה                                               4-6    
1 .1              תעודת זהות של התוכנית
1 .2              מרכיבי התוכנית
1 .3              תכני התוכנית
2 .      פרק ב':
מטרות התוכנית על פי רמות הכללה                                                      7-8  
2 .1              מטרת על- הגדרה
2 .2              ניתוח מטרת על על פי המאפיינים
2 .3              מטרת על מתוך חוק חינוך- תש"ס (2000) המתייחסת לצרכי הפרט               
2 .4              מטרת על מתוך חוק חינוך- תש"ס (2000) המתייחסת לצרכי החברה
3 .      פרק ג':
מטרות החינוך על פי רמת המורכבות- ה"טקסונומיה של  בלום"     9-10     
3 .1              הצגת ה"טקסונומיה של בלום"- ותכנון עבודת המורה
3 .2              הדגמת הקטגוריות: יישום, סינתזה ואנליזה על יחידת לימוד מתוך ספר הלימוד "הפיתוח והתכנון המרחבי"
4 .      פרק ד': תיאוריית "האינטליגנציות המרובות"-גרדנר                                   11-מנהל עסקים            
4 .1              הצגת תיאוריית "האינטליגנציות המרובות"- ותכנון עבודת המורה
4 .2              הדגמת של האינטליגנציות: הלשונית, בין אישית ותוך אישית על יחידת לימוד מתוך ספר הלימוד "כדור הארץ והסביבה" 5.      פרק ה': דרכי מדידה והערכה                                                                        משפטים-18
5.1              הערכה מסכמת- והדגמה על יחידת לימוד מתוך ספר לימוד "כדור הארץ והסביבה" 5.2              הערכה מעצבת- והדגמה על יחידת לימוד מתוך ספר לימוד "כדור הארץ והסביבה"
6 .      פרק ו': סיכום העבודה                                                                                        19  ביבליוגרפיה                                                                                                         20  מבוא:
הגאוגרפיה היא תחום דעת המתמקד בחקר ובלימוד של מגוון ההיבטים המרחביים בעולם שאנו חיים בו. ייחודו של התחום הוא ראייה מערכתית של מכלול התופעות והתהליכים בעולמנו, פיזיים ואנושיים, ברמות השונות של המרחב, ובחינת קשרי הגומלין בניהם תוך מיזוג מידע וידע מתחומי דעת שונים. ניתן לראות שבמהלך הלמידה, התלמידים מתבקשים להסביר את הסיבות והגורמים לפערים ולשונות המרחבית, לנתח את השלכותיהם ולנקוט עמדה מנומקת ביחס לממצאי השוואה. בנוסף, ההוראה על פי התוכנית מזמנת למורה מגוון אפשריות לבניית אירועי למידה בעלי פוטנציאל ייחודי למקצוע ולטיפוח כישורי חשיבה מסדר גבוה.
אנחנו בחרנו את התוכנית בגלל שחשבנו על נושא יחד שעשוי לעניין אותנו, ולאחר שיחות גילנו ששתינו עשינו בגרות מורחבת בגאוגרפיה ועל כך יש לנו ידע מורחב ומשותף בנושא.
יחד עם זאת, את מקצוע הגאוגרפיה לא לומדים בבית הספר היסודי( למדים במקום מולדת), לימוד המקצוע נעשה רק מחטיבת הביניים והלאה. התוכנית מכילה שלוש יחידות חובה שכול אחת מהן נעשית במשך 90 שעות. ובנוסף, מצעים לתלמידים תחומי התמחות מהם יצטרך לבחור תחום אחד אשר הוא ילמד בהרחבה במשך 180 שעות.