בימי שואה ופקודה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 12
מקצוע
מילות מפתח
ציון 95
שנת הגשה 2013
מספר מילים 2571

תקציר העבודה

שאלה 1:
א. "הרשות מרכזית של הרייך להגירת יהודים" הוקמה ב-24 לינואר 1939 והייתה אחראית על כל שטח הרייך באופן אחיד, ומטרתה העיקרית היא לגרום להגירה של היהודים בכל מחיר. ההחלטה העקרונית של היטלר להקים את הרשות הגיעה בעקבות "ליל הבדולח". מבנה הרשות היה מורכב ושיקף את הבירוקרטיה הגרמנית. הרעיון מאחורי הרשות היה למקד את שלושת הגישות האנטי יהודיות במבנה אחד:
הגישה הכלכלית:
יוצגה ע"י גרינג. גישה זו דגלה בפגיעה ביהודים בתחום הכלכלי, הטלת קנסות ומניעת , ברפואה  אפשרויות תעסוקה ליהודים במשרות ציבוריות, באקדמיה וכו'.
הגישה התעמולתית: יוצגה ע"י גבלס והתמקדה בפגיעה ראוותנית, בבתי כנסת וכל מקום ציבורי של החברה היהודית. בנוסף גישה זו ביקשה למנוע כניסה של יהודים לכל מקום ציבורי גרמני. הגישה המשטרתית: יוצגה ע"י היידריך והתרכזה בפתרון לבעיית היהודים על ידי הגירה ובשלב זה כבר לא רק בעידוד אלא גם בכוח.
ניתן לומר שהיו ניגודי אינטרסים בין הגישות, כגון פגיעה כלכלית ביהודים תפגע באפשרויות ההגירה , ומצד שני הגירה של יהודים בעלי הון אפילו קטן ימנע אפשרות לצבירת רווחים על ידי השלטון. בסופו של דבר הגישה שהתקבלה הייתה הגישה המשטרתית והיידריך קיבל את ניהול הרשות. הרשות המרכזית הוקמה בעקבות ישיבה מכריעה שהתקיימה במשרדו של גרינג ב-12 לנובמבר 1938, אחרי אירועי "ליל הבדולח". בישיבה השתתפו גרינג, גבלס, פונק, וורמן, הילדגארד, ושרים נוספים בממשל הנאצי. מתוך פרוטוקול של הישיבה עולה כי התקבלה החלטה לנקוט צעדים נגד היהודים בתחום הכלכלי והמשפטי, ומיקוד הצעדים להוציא את היהודים מגרמניה , ולא רק עידודם כפי שהיה בעבר.  לגרינג היה תפקיד משמעותי כאן והוא עבד בשיתוף פעולה עם הימלר. בנושאים רבים היה תיאום ביניהם. ההחלטה של היטלר לרכז את הסמכויות וליישם את ההחלטה להקמת הרשות העידו על פתיחת שלב חדש במדיניות האנטי יהודית. גרינג חתם על ההוראה להקמת הרשות והוא מילא בה תפקיד מרכזי, ובנוסף לכך היה אחראי לפעולות "ליל הבדולח" ולהטלת הקנס בסך מיליארד מרקים על היהודים. תפקידו במשטר הנאצי ופעילותיו לרדיפת היהודים היו מכריעים והוא הוביל מהלכים רבים שנועדו לפגוע ביהודים ולהשפילם.