סיכום הקורס יהודי רוסיה - על פרשת דרכים כולל ממנים ומאמרים 0 60 עמודים )

תקציר העבודה

הסיכום כולל ממנים ומאמרים אנו מדברים על המאה ה-19 כאשר נגיע גם לשנים הראשונות של המאה ה-20. המאה ה-19 היא יותר חשובה והתהליכים שהתרחשו בה השפיעו על האירועים במאה ה-20. המאה ה-19 מאופיין במהפכות, המהפכה התעשייתית, ההשכלה, אביב העמים, מהפכה החילון. כל האלמנטים הללו הופיעו במאה ה-19 ואנו מכנים אותם בשם 'המודרניות'. החבר'ה היהודית בעיקר באזור הגיאוגרפי, הייתה חברה מאוד מסודרת מבחינת המבנה שלה, הפעילות שלה, אורח החיים שלה, עד שהיא נתקלה בתופעות הללו של "המודרניות". החברה היהודית לא יכלה להתפתחויות המודרניות מכיוון שהיא הייתה צריכה להגיב אליהם. היהודי היה צריך להתמודד עם השינויים הפוליטיים, החברתיים, הדתיים, הכלכליים, עדי כדי כך שבמאה ה-19 היהודי עומד על פרשת דרכים.
היה עליו לבחור להישאר דתי או לאמץ אורח חיים חילוני, להיות חלק מתנועת ההשכלה ואם כן איזו מהן, האירופית או היהודית, האם ללכת למגמה של התבדלות או היטמעות, האם להישאר איפה שהם (רוסיה) או להגר, ואם להגר, להגר לישראל או מערבה.
איזו אידיאולוגיה על היהודי לאמץ, האם להיות סוציאליסט (רדיקליזם) כמו כולם או להיות סוציאליסט יהודי? (בונד), כיצד היהודי ידבר, עברית, אידיש או רוסית? השפה האידיש נחשבה לשפה הנחותה שלא השתמשו בה בכדי לכתוב ולכן הספרות בעברית הופיעה קודם. במהלך הקורס נראה כי רוסיה 'נקרעה' בין שני תהליכים האחד הוא להטמיע את היהודים (השתלבות) והשני הוא לבדל אותם(דחייה).