משפחות בראייה סוציולוגית ואנתרופולוגית

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 13
מקצוע
שנת הגשה 2014
מספר מילים 1619

תקציר העבודה

ממ"ן 13 תשובות:
1.א.טענותיו של פרידריך אנגלס אודות הסוציולוגיה העוסקת בקשר בין משפחה וכלכלה הינן הרעיון שבו נוצרת פטריארכיה של אבות(שהתחילה ביוון העתיקה) כלפי נשותיהם וילדיהם שאנגלס פרש זאת כניצול וכפייה מצד האב.
הגבר רוצה אישה כדי שתלד ילדים וכדי שילדיו יהיו לו ליורשים נאותים ע"י שתהייה האישה בבית ותטפחם. וגם הילדים נכפית עליהם תעסוקת האבות,והאבות גם שידכו ילדים כדי לשמר את מעמד המשפחה הוא סקר את ההיסטוריה ואת המשפחות ה"מודרניות" שבסביבתו,והסיק  שנשים וילדיהן תלויים בפרנסת הגבר מתוך כך הגבר מנצל תלות זו ליצירת יחסי עוצמה עם נשותיהם וילדיהם. אנגלס האשים בכך לא את דפוס הנישואים אלא בעקבות זה שהגבר הוא בעל הרכוש-
תשובה לשאלה 2:במשפחה מתרחשים תהליכי בידול שמתבטאים בהתפרקות המשפחה המורחבת ואת מקומה תופסת המשפחה הגרעינית.
גוד הכיר בכך שיש קשר בין ירידת קשר ההורות להופעתה של המשפחה הגרעינית אולם בו בזמן התחזקות הקשר הזוגי.
הופעת המשפחה הגרעינית נובעת מאיבוד כמה מתפקידיה המסורתיים של המשפחה,כמו:יצרנות כלכלית,הגנה על בטחון בני המשפחה,טיפול בזקנים שמעתה תפקידים עוברים לטיפול ע"י ..
.תשובה לשאלה 3:
טענת גוד הינה שמשפחות במעמדות הביניים והנמוכים הן הולכות לעבור תהליך שבו מיחידות משפחתיות מורחבות הן יהפכו למשפחות גרעיניות, דבר שיגרום להתפתחות התיעוש והמודרניזציה. המשפחה המורחבת פוגעת בתיעוש ומונעת מחבריה אוטונומיה ויוזמה.
    לסיכום! לפי טענותיו של גוד:1.המשפחה המערבית הייתה מורחבת עד המהפכה התעשייתית. 2.היא גרעינית מאז המהפכה. 3.המהפכה התעשייתית היא סיבת השינוי שחל במשפחה.
המחקר על משפחות בהודו וביפן מפריך את טענתו:
אלן רולנד (1989)…