עבודה סמינריונית בפסיכולוגיה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2013
מספר מילים 8322
מספר מקורות 55

תקציר העבודה

תוכן עניינים
1.           מבוא –. 3
2 .           סקירה ספרותית– 4
2 .1        הפרעות קשב וריכוז (ADHD)………………. 4
2 .1.1     סיבות להופעת הפרעת ה-ADHD.. 5
3 .           תחומי ההתמודדות של הורים לילדים עם ADHD.. 8
3 .1        מאפייני ילדים עם ADHD.. 8
3 .1.1     קשיים העומדים בפני הורים לילדים הסובלים מ-ADHD.. 9
3 .1.2     התמודדות עם תהליך האבחון 10
3 .1.3     התמודדות עם קשיים חברתיים.. 11
3 .1.4     התמודדות עם קשיים רגשיים.. 11
4 .           דרכי התמודדות של הורים עם התנהגויות המלוות הפרעות קשב וריכוז. 13
4 .1        דרכי ההתמודדות של הורים עם גורמי לחץ יום-יומיים בגידול ילדים הלוקים ב-ADHD.. משפטים 5.           דיון 18
6 .           סיכום — 20
6 .1         כיווני מחקר עתידיים- 23
            ביבליוגרפיה –. 24

1 .   מבוא
עבודה זו תעסוק בהפרעת ה-ADHD, ממנה סובלים בין 3 ל-5 אחוז מהילדים בעולם (Palmer & Finger, 2001.) ADHD  מוגדרת כהפרעה התפתחותית בתחום השליטה העצמית. היא מורכבת מבעיות בטווח הקשב, שליטה בדחפים, ורמת הפעילות. בעיות אלו באות לידי ביטוי בליקוי ברצונו או יכולתי של הילד לשלוט בהתנהגותו יחסית לזמן החולף, או במילים אחרות: להתחשב במטרות ובתוצאות (ברקלי, 2003). הלקות מתאפיינת בחוסר היכולת לבחור, מתוך כלל הגירויים המופעלים בזמן נתון על הסובל מהם, גירויים רלוונטיים לסיטואציה נתונה ולהגיב להם. דעתו של ילד הסובל מליקויי קשב מוסחת בקלות מן העניין המרכזי הנדון בזמן נתון (Gentile, Atiq & Gillig, 2004), כמו כן, תכופות מופיעה ההפרעה בשילוב לקות נוספת (McBurnett & Pfiffner, 2009).
עבודה זו מבקשת לבדוק את הקשיים בהם נתקלים ההורים לילדים הסובלים מהפרעה זו, וכן יסקרו בקצרה השפעות ה-ADHD על הילד הלוקה עצמו. המציאות היום יומית של משפחה שיש בה ילד הלוקה בהפרעות קשב וריכוז, איננה מציאות רגילה. הורים לילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז מאומנים על שמירת סדר יום קבוע ויצירת אוירה קבועה ובטוחה עבור הילד בעל הפרעות קשב וריכוז. תחומי ההתמודדות של ההורים עם הילד הלוקה בהפרעות קשב וריכוז היא מגוונת, אך ניתן לחלק אותה לשני תחומים עיקריים: התמודדות מול הילד הלוקה, וכן התמודדות של ההורים מול חיי היום יום שלהם, שנוטים להיות מלחיצים. ההתמודדות מול הילד הלוקה לרוב מאופיינת בשמירה על סדר יום ברור עבור הילד, הימנעות מגירויים לא נעימים עבור הילד, שעשויים להביא את הילד בעל הפרעות קשב וריכוז להתקפי זעם, וכן טיפוח נקודות החוזק של הילד הלוקה, והימנעות מהתמקדות יתרה בנקודות החולשה של הילד. כפי שנאמר, הורים לילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז צריכים להתמודד באופן יום יומי לא רק מול התנהגות הילד שלהם, אלא גם מול אורח החיים שלהם, שלעיתים עשויים להיות מלחיצים, מתישים ומעייפים. ההמלצות להורים בתחום זה נחלקות גם הן לשתיים: בין דרכי התמודדות פנימיות של ההורה, כגון שינוי דפוסי חשיבה מלחיצים, והדיפת אירועים מלחיצים או הימנעות מהם, ובין דרכי התמודדות חיצוניות לפרט כגון השתתפות בפעילויות ספורטיביות להורדת רמות הלחץ, השתתפות בקבוצות תמיכה והגדלת הידע בנוגע להפרעה ממנו לוקה הילד, בכדי ללמוד דרכי התמודדות חיוביות. הרציונל העומד מאחורי כתיבה זו כרוך בשאיפה לתרום, בזעיר אנפין, להבנת אותן המשפחות ועם המציאות היומיומית אותה הן חוות ולסייע בחיפוש מענה נכון ועזרה על מנת שיכולו להתגבר על הקשיים.
שאלות המחקר: מהן תחומי ההתמודדות של הורים לילדים עם ADHD?
                        מהן דרכי ההתמודדות של הורים לילדים עם ADHD?