סיכום מקיף- קומדיית הסלפסטיק- מק סנט, צ'רלי צ'פלין, באסטר קיטון

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2014
מספר מילים 3603
מספר מקורות 3

תקציר העבודה

סיכום זה הינו סיכום מקיף על קומדיית הסלפסטיק. בסיכום ניתן למצוא את מאפייני הקומדיה האילמת, ופירוט נרחב של הקומדיה של מק סנט, צ'רלי צ'פלין (קומדיות חברתיות) ובאסטר קיטון, בליווי סרטים בולטים בקומדיה האילמת.
קומדיית הסלפסטיק הגנרל / באסטר קיטון שוטרים / באסטר קיטון זמנים מודרניים / צ'רלי צ'פלין הסלפסטיק- מקורה של הקומדיה היא בוודביל.
התיאטרון הקומי של הוודביל, שהיה מורכב מקטעים קצרים בידוריים של מוזיקה והופעות קומיות, ממנו צמחו כל האמנים הגדולים של הקומדיה האילמת. סוג זה של קומדיה היא מאוד אנרכיסטית; הסלפסטיק הוא פרוע לגמרי, הוצאת קיטור אדירה במסווה קומי, הוא מלא כולו בהרס וחורבן ואלימות, שהיא על פניו לא מזיקה, כי הוא מצחיק. הוא גדוש באלמנטים וולגריים, אנטי ממסדיים (בדר"כ התעללות בשוטרים ואנשי ממסד אשר מוצגים כאופן מטומטם לחלוטין), אנטי ציוויליזציה, החפצה של האדם והחייאה של החפצים. מדובר בקומדיית מצבים גופנית.
קומדיה זו בנויה על שיטת הפרסונה- לשחקן יש פרסונה קבועה שחוזרת לכל הסרטים; כמו צ'פלין הנווד. הטיפוסים האלה, שחוזרים בהמון סרטים, יישארו אותן דמויות.
קומדיה זו מיועדת למעמדות נמוכים, בידור נגיש לכולם.
ישנה פעילות פיזי ללא עומק פסיכולוגי, תגובה מהירה מאוד למצב הפיזי המוצג על המסך.
העדר פס הקול המסונכרן מעצים את תחושת ההזיה, ולכן היא נעלמה עם המצאת הקול. נותרו רק דמויות סלפסטיק אשר שתולה בקומדיה, בתוך עולם נורמלי.
מאפייני הסלפסטיק:
1.         פרסונה המבוססת על תנועה (דמות מזוהה)- לדוגמה הנווד של צ'פלין.
2.         דמויות מוכפלות: שוטרים, בריונים, נציגי חוק, גברת שמנה, מלצרים, פעוטות מבוגרים (מק סנט).
3.         כהות רגשית: אסונות שמסתיימים בטוב, אין פרות קדושות, מותר לצחוק על הכל.
4.         ווריאציה מוסיקלית: לנצל עד תום את האפשרויות במקום או סיטואציה.
5.         פרודיה על סגנונות או סרטים מפורסמים.
6.         תסריט ללא מטרה, עשיר באלתורים. עלילה רופפת.
ממק סנט (מייקל סינוט)- אבי הסלפסטיק הקולנועי (לא נכלל במיקוד למבחן) מאפייני הסלפסטיק:
7.         פרסונה המבוססת על תנועה (דמות מזוהה)- לדוגמה הנווד של צ'פלין.
8.         דמויות מוכפלות: שוטרים, בריונים, נציגי חוק, גברת שמנה, מלצרים, פעוטות מבוגרים (מק סנט).
9.         כהות רגשית: אסונות שמסתיימים בטוב, אין פרות קדושות, מותר לצחוק על הכל.
10.       ווריאציה מוסיקלית: לנצל עד תום את האפשרויות במקום או סיטואציה.
11.       פרודיה על סגנונות או סרטים מפורסמים.
12.       תסריט ללא מטרה, עשיר באלתורים. עלילה רופפת.
הצופה חייב לראות את הגיבור בסרט הקומי כמכונה שאינה מתקלקלת לעולם, ולא כאדם אשר חש כאב או סבל, או אשר מסוגל לשבור עצם או להיפצע. בצורה כזו אנחנו יכולים לצחוק עליו, מכיוון שאנו יודעים כי לא יקרה לו כלום.
הוא יחליק על בננה, יעמד ויקום חזרה עד לנפילה הבאה. הגיחוך נוצר בכך שאנחנו הופכים את בן האנוש לדמות רובוטית, חסרת גמישות ומכנית אשר אינה מסוגלת להתאים עצמה לסביבתה.
בסרטיו של מק סנט הגיבורים אמנם אנושיים, אך רק לעיתים נדירות הם מצוירים כבני אדם אמיתיים. הם מוצגים כדמויות אשם זוממות ומגיבות, אך אינם חושבות, אין להם מנעד רגשי והם מובדלים זה מזה בעזרת תיאורים חיצוניים אייקוניים בעיקר. דבר זה מדגיש את הקומיות של ההיתקלויות שלהם עם סביבתם בסרטים. אנו יודעים כי גם אם הגיבור יחטוף מכה רצינית או יידרס, הוא יקום וימשיך ללכת, המכה לא תכאב לו. גם אם השוטרים ינופפו בכלי נשק, העניין ייגמר לרב בבעיטה או אגרוף.
אילו חשבנו שגיבורינו מסוגלים לחוש כאב וסבל אמיתיים, לא היינו מסוגלים לצחוק למראה תעלוליהם. סנט קיים ישיבות עם השחקנים, הציג להם את העלילה בקווים מנחים, וצוות השחקנים היה חופשי להכניס כרצונו אלמנטים קומיים (ספל-סטיקים) אל הסרט. הוא אהב את נוכחותו של משקיך חיצוני בישיבות אלה, אשר תפקידו-