היסטוריה של החינוך

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2013
מספר מילים 2944
מספר מקורות 1

תקציר העבודה

עבודה מסכמת בקורס היסטוריה של החינוך הפקולטה למדעי החברה והרוח החוג ללימודים רב תחומיים תאריך הגשה:
5 /7/13
שאלת חובה1. הקמת בה"ס המודרני הייתה תוצאה של תהליכים שונים וגורמים מגוונים.
-הסבירו את הזיקות בין המהפכה התעשייתית לבין צמיחת בה"ס המודרניים.
בימי הביניים באירופה הכנסייה הייתה הגוף המחנך, שיעורים במוסד כזה היו בעיקר לימודי דת, מטרתה הייתה ברורה מאוד להנחיל לדור החדש את עקרונות הנצרות. במוסד בית ספרי בימי הביניים היו לימודים עיוניים( לימוד שאינו קודש), אך במתכונת מצומצמת ביותר, רק המינימום ההכרחי להכשרת כמרים.  עם הזמן, אנשים מתרחקים יותר מקהילה הסגורה מהכומר המוכר, פחותה האמונה האדוקה שהייתה עד כה בדת הנוצרית באירופה. מתבצע תהליך העיור לשם חיפוש מקום טוב יותר מבחינת פרנסה, חינוך איכות חיים ועתיד לילדים. קשה לנו לתאר את חיינו ללא בית הספר, כמוסד אשר מוכר כיום.
לאורך תקופה קצרה בהיסטוריה האנושית הפך בית הספר למוסד היועד לכל, (בזכות חוק חינוך חובה), רק מעטים היו לומדים בעיקר בנים ממעמד גבוהה, לא הייתה מסגרת חינוכית ארצית או אזורית, כל מורה היה מלמד מה שהוא חשב לנכון. החשיבות שאנו נותנים ללימודים ולשהות של הילד בבית הספר היא תולדה של הדורות האחרונים.
תפקידו של בית הספר המודרני לספק צרכים חברתיים, פוליטיים וכלכליים מוגדרים, בראשית הצורך בשליטה חברתית. בה"ס המודרני הותאם לצרכים של החברה בת אותה תקופה. בימינו בה"ס הינו מוסד ציבורי ותפקידו העיקרי הוא הוראה. הקמת בה"ס המודרני הייתה תוצאה של תהליכים שונים וגורמים מגוונים כמו התקופה המודרנית והמהפכה התעשייתית. המהפכה  גרמה להמון המצאות חדישות, יצירת מפעלים במקום בתי מלאכה קטנים. גדל ביקוש בכוח אדם, בעקבות גידול במפעלים ומקומות עבודה.  לכן, אנשים עוזבים את הכפרים והחמולות ויוצאים לעיר הגדולה אחר פרנסה, עם המשפחה הגרעינית (לראשונה יש יחס ישיר למשפחה הגרעינית). כאשר האדם מקבל תמיכה מהשלטון אינו זקוק עוד למשפחה המורכבת , לעומת תקופות רעות כאשר הוא מסתמך עליה.
המודרנה והמהפכה התעשייתית גרמו להמצאות רבות לא רק בתחום המפעלים אלא גם המצאות בתחום הרפואה, אשר מצילות חיים. הומצאו ופותחו חיסונים, וניתנה חשיבות רבה יותר להיגיינה ,לכן ירדה התמותה משמעותית בקרב הילדים, כיוצא מכך הורים נקשרו לילידיהם יותר. כאשר נוצרה חלוקה ברורה בין ילדים ואנשים בוגרים, התברר שילד לא יכול לעבוד ולפרנס את המשפחה כמו אדם בוגר. כלומר בא השאלה מה לעשות איתם או יותר נכון במה להעסיק אותם.
כאן בא מקום בה"ס המודרני.
נוצרה חלוקה ברורה בין ילדים לבין מבוגרים בעקבות המצאת הדפוס, עד אז כמות יודעי קרוא וכתוב הייתה נמוכה ביותר ובעיקר בקרב אנשי דת. נוצר גידול משמעותי בעקבות המצאת הדפוס, וכן הוגדרו שלבי קריאה של שכבות גיל. הסיפורים והחדשות לא עברו יותר מפה לאוזן, לכן ילדים פחות חשופים לתוכן שלילי בעקבות המצאת הדפוס. לראשונה הודפסו ספרים שהיו מיועדים לילדים. ההתבגרות זהו תהליך רכישת קרוא וכתוב (כיום), בעזרת בה"ס.  – הסבירו שני גורמים נוספים להקמת בה"ס במאות ה18 וה19.