הוראה יחידנית

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 11
מקצוע
קורס
מילות מפתח ,
ציון 100
שנת הגשה 2015
מספר מילים 2944

תקציר העבודה

ממ"ן 11:
שאלה 1:
סעיף א: סגנון למידה-סגנון למידה היא הדרך שבה תלמיד רוכש, מעבד ומארגן ידע חדש. הדרך הזו קשורה ישירות למאפיינים האישיים והקוגנטיביים של התלמיד ושל האדם בכלל. בחינוך, בהוראה ולמידה- יש שונות בסגנון הלמידה, יש התנהגויות שונות, שמסבירות את השוני בסגנון הלמידה בין התלמידים.
סעיף ב: שלושת התבחינים המסבירים את השונות בסגנון למידה הם:
תבחינים קוגנטיביים הנובעים מארבע צורות חשיבה שונות:
·         קצב הכרתי: המהירות שבה הפרט מעבד מידע ומציע פתרון-מהירות תגובה. ישנם שני סוגי אנשים: אנשים אשר עונים על שאלות בצורה אימפולסיבית- נוטים לענות על התשובה הראשונה שעולה בראשם ואנשים אשר עונים על שאלות בצורה רפלקטיבית- שוקלים וחושבים על תשובות לפני מענה,בודקים מספר אפשרויות.
·         תלות ברקע: מידת תלותו התפיסתית של הפרט ברקע. כלומר,עד כמה הפרט מסוגל לעשות הפרדה בין הגירוי לרקע. כמו לדוגמא: האם הפרט מסוגל לקרוא קטע(רקע) ולהוציא ממנו את הרעיון המרכזי-להבדיל בין העיקר לטפל. ישנם שני סוגי אנשים: תלוי שדה ובלתי תלוי שדה.
תלוי שדה-אדם שלא מסוגל להבדיל בין הרקע לגירוי. בלתי תלוי שדה-אדם אשר מסוגל להבדיל בין הרקע לגירוי בצורה קלה יחסית.
·         אסטרטגיות בעיבוד מידע: כמות המידע המעובד בבת אחת. האם אנו מעבדים באופן מקבילי (כמה גירויים בו זמנית – תהליך עיבוד מהיר) או באופן סדרתי (צעד אחר צעד – תהליך עיבוד איטי).אדם מקבילי מפצל את …
שאלה 2:
הגישה הפרונטאלית:פעלה לצמצום השונות, שוויון פורמאלי ע"פ חוק, מטרות החינוך ומנות החינוך שוות לכולם ונקבעו ע"י מקבלי ההחלטות. מבחינת יחסי יחיד חברה היחיד התבקש להתאים את עצמו לצרכי החברה והמערכת. הוראה יחידנית: גישה זו יוצאת מתוך כיבוד השונות. צריך לעזור גם לחלשים וגם לחזקים. כיבוד השונות מתוך שוויון ריאלי – זכות שווה להיות שונה. השונות כערך. למרות קבלת השונות כערך תפקיד מערכת החינוך הוא לתת בסיס משותף, ידע בסיסי לכולם. מטרות החינוך הן שוות ושונות. להשיג את המטרות, השוות והשונות, נשתמש במנות חינוך שונות כל אחד מקבל מה שהוא צריך כדי להשיג …
שאלה 3:
 הנני מביאה השוואה בין הגישה הפרונטאלית לגישת ההוראה היחידנית : ·         יעד חינוכי ומעמדה של השונות : על פי הגישה הפרונטאלית, יש לצמצם ולמזער את הפערים בין הלומדים.כולם מקבלים את אותם תנאים ואותם תכנים. אין הבחנה בין תלמידים שונים עם יכולות שונות.  המטרה היא לצמצם את השונות ככל הניתן באמצעות אמצעי לימוד שווים, תכנית לימודים אחידה, מטלות שוות ומתן ציונים על ידי המורה לשם הערכת ההישגים במטרה לעמוד בסטנדרטים אחידים. מידת ההשקעה בכלל התלמידים היא שווה, אך ההישגים בפועל יהיו שונים, מאחר ולא כל התלמידים מתאימים לסגנון למידה מסוג זה.
ההוראה היחידנית מכירה בשונות של כל תלמיד ובמגוון סגנונות הלמידה הקיימים ושואפת ליצור תכנית לימודים המתאימה עצמה לאישיותו ולצרכיו של כל תלמיד. על פי מאמרו של קשתי   …