התנהגות אירגונית

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 15
מקצוע
קורס
מילות מפתח
שנת הגשה 2011
מספר מילים 2296
מספר מקורות 1

תקציר העבודה

משוב כללי לממ"ן 15 2011ב המשוב חובר על סמך הערות מנחים – תודה להם על כך המשוב כללי ואינו יכול להחליף הערות אישיות המתייחסות לעבודתכם ייתכנו תשובות נוספות שאף הן נכונות שאלה
1  לא כל התנהגות היא טכסיס. נסו לזהות את המטרה הפוליטית, את מטרת המשחק. בעוד שהתנהגות העובדים בארגון נוגעת לכלים, לשיטות, לאמצעים ולהליכים ארגוניים פורמליים ("הביורוקרטים"), באמצעותם הם משיגים את מטרותיהם האישיות והארגוניות, טכסיס נוגע למקרים שבהם העובדים אינם מסוגלים להשיג מטרות אלה באמצעות ההתנהגות "הרגילה" הזו.
למשל, עובד מדווח לממונה עליו, בערוץ הפיקוד, בהיררכיה הארגונית, על תקלה. זו התנהגות ארגונית פורמלית. אם התקלה לא תתוקן, העובד עשוי לדווח עליה לאמצעי התקשורת. זהו טכסיס הדלפה שנועד להשיג את אותה מטרה, אך לא באמצעות המנגנון הארגוני הפורמלי. אבחנה זו נוגעת גם לשאלה 5 סעיף ד'.
במקרה זה מדובר במשחקים ארגוניים תחרותיים ועל כן יש להתמקד בהתנהגות שנועדה להביס אחרים. כך למשל, עצם הקמת הועדה לא מהווה טכסיס פוליטי מסוג 'ניהול עבודת ועדות', שכן הועדה הוקמה על מנת לבחון כיצד ניתן ליישם את ההחלטה שהתקבלה בהנהלת העמותה ללא ניסיון להביס רעיון או אדם בארגון. לעומת זאת, התערבותה של ההנהלה בעבודת הועדה ושינוי הרכב הועדה באמצע התהליך, הם בגדר טכסיס שכן נועדו להטות את החלטות הועדה לכיוון מסוים.  מספיק היה לציין 4 טכסיסים.
…שאלה
2  סעיפים א' וב' כדי לבחון באיזה מודל קבלת החלטות מדובר.
יש לבחון את התנאים בהם התקבלה ההחלטה בשני השלבים: שלב הגדרת הבעיה ושלב זיהוי הפתרון. היעזרו בטיפולוגיה המופיעה בתקציר יחידה 10 עמ' מנהל עסקים, כדי להבין מהם המאפיינים של כל מודל לקבלת החלטות.

שאלה
4 מדובר בשאלת קישור: בין מודל נתיב מטרה (11.3.3) לבין המנהיגות המעצבת (11.5.2) רוברט האוז מציג גישה מצבית. הוא בוחן מגוון רחב של תנאי מצב אשר עשויים להשפיע על פעולות המנהיג ותוצאותיו. לעומת זאת, המנהיגות המעצבת אינה מתאימה את עצמה לתנאי המצב אלא מסוגלת להשפיע עליהם. התבקשתם לבחור שלושה גורמים מתוך תנאי המצב שמציג האוז ולהסביר כיצד המנהיג המעצב מסוגל להשפיע עליהם. התשובה שלפניכם כוללת מגוון רחב של אפשרויות.