קלאסיקה בחקר התקשורת

תקציר העבודה

שאלה 1
א. לזרספלד ומרטון אמנם סבורים שלתקשורת אין השפעה כה רבה על החברה (זו אמירה שאיננה מדויקת, אבל זה כבר רלוונטי לסעיף ד'), אך הם מדגישים את ההשלכות החברתיות של התקשורת:
הענקת מעמד לאישים ולסוגיות ציבוריות – בכוחם של אמצעי התקשורת להעניק מעמד לאישים, לארגונים למדינות ולסוגיות, או לחזק מעמד קיים.
כאשר זוכים לתשומת לב תקשורתית, המעמד עולה בעיני הציבור. הם מתייחסים ל"מעגליות התפקוד":  מי שזוכה להכרה תקשורתית, זוכים למעשה בהכרה כאנשים שכדאי להקשיב לדבריהם – כלומר מי שמסוקר נתפס כחשוב, ואם הוא חשוב התקשורת תסקר אותו שוב ושוב ואז מעמדו ימשיך לעלות. הכותבים מתייחסים בהקשר למעגליות גם לפרסום מוצרים על-ידי אותו אדם שקיבל מעמד. אכיפה של נורמות חברתיות – ביכולתם של אמצעי תקשורת לחשוף סטיות ומצבים הנוגדים את המוסר הציבורי, ולעודד פעולה חברתית מאורגנת לשינוי ותיקון המצב. אנשים נוטים להיות סובלניים יותר כלפי חריגות מהנורמה, כל זמן שהן לא נודעות בציבור, ואולם חשיפתן מעמידה את האדם בנקודת הכרעה של בעד/נגד. חשיפה הסטיות גורמת לאישור מחדש וליישום הנורמות שמהן היו חריגות או לשינוי הנורמות, כלומר אימוץ מוסר יחיד ולא כפול בשל ההכרח הציבורי להתמודד עם הסוגיה ולא להתחמק ממנה. סימום (נרקוטיזציה) – התקשורת חושפת את הקהל למבול תכנים המאפשר לכאורה לקהל להיות מעודכן, אך גם עלול להקהות את חושיו ולא לעורר אותו לפעילות. כלומר, הצריכה האינטנסיבית של התקשורת עלולה לגרום להתעניינות שטחית בלבד בבעיות חברתיות ואפילו לאדישות, וזאת כיוון שהקהל מקבל תחושה מוטעית, שהוא מעורב מעצם היחשפותו להם במסגרת התקשורת. לזרספלד ומרטון מתארים השלכה זו כשלילית, משום שהיא הופכת את הציבור לסביל, שחי באשליה שהוא מעורב אך למעשה רק מיודע ולא מחליט ופועל, מצב שלא משרת את האינטרס של חברה דמוקרטית.
סעיף א': מנהל עסקים/משפטים ב. דוגמא ראשונה לאדם שקיבל מעמד בעקבות חשיפתו בתקשורת ההמונים היא זוכת האח הגדול בשנת 2013, טהוניה רובל. עד להופעתה בתוכנית הטלוויזיה "האח הגדול" הייתה רובל דוגמנית לא מוכרת, אך עם כניסתה לתוכנית ובעקבות ריב מתוקשר עם רוני מיילי, הפכה "נציגת זכויות האתיופים" בטלוויזיה. זה המיתוג שנוצר לרובל בעקבות התוכנית, ולכל אורכה היא זכתה לתשומת לב תקשורתית רבה, היא זכתה להתעניינות הציבור, פורסמו כתבות עליה, התוודענו לעבודות דוגמנות שעשתה, לכך שיצאה עם הספר המפורסם, מישל מרסייה – כלומר, המעמד שלה עלה-