מלחמת בוסניה 1992 – 1995: היבטים: אתניים, דתיים ולאומיים

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 5238
מספר מקורות 46

תקציר העבודה

מלחמת בוסניה 1992 – 1995:  היבטים: אתניים, דתיים ולאומיים עבודה סמינריונית ינואר 2015
4 6 מקורות תוכן העניינים
מבוא. 3
רקע תיאורטי: התחלה וסיום של מלחמות.. 5
רקע היסטורי 12
בוסניה – היבטים גיאופוליטיים.. מנהל עסקים סיבות לפרוץ המלחמה.. 17
מאפייני סיום המלחמה.. 18
מימוש היעדים של הצדדים.. 19
דיון, סיכום ומסקנות.. 21
ביבליוגרפיה.. 24
נספח: מפות.. 29
מבוא
בוסניה והרצגובינה הינה חלק לשעבר מיוגוסלביה. המדינה כוללת אזרחים משלושה לאומים: סרבים (נוצרים אורתודוקסים ברובם), בוסניאקים (מוסלמים) וקרואטים (קתולים).
המלחמה בבוסניה והרצגובינה הייתה מלחמה שהתרחשה בין אפריל 1992 לדצמבר 1995, על רקע
התפרקות הרפובליקה הפדרלית הסוציאליסטית של יוגוסלביה. הכוחות התוקפים העיקריים הזדהו כסרבים וכקרואטים של בוסניה והרצגובינה, לרבות משִטחי רפובליקה סרפסקה והקהילה הקרואטית של הרצג בוסניה (כלומר מתוך המדינה). כוחות אלה הונהגו וזכו לאספקה מן המדינות סרביה וקרואטיה (כל מדינה והקהילה האתנית הקשורה אליה), ומבוסניה והרצגובינה עצמה (אז "הרפובליקה של בוסניה והרצגובינה").
בשלביה המאוחרים השתתפו במלחמה גם כוחות נאט"ו.
עבודה זאת עוסקת במלחמה בבוסניה ומנתחת היבטים: אתניים, דתיים, ולאומיים של המלחמה, פריצת המלחמה, מהלך המלחמה וסיומה. מטרת המחקר היא בחינת  הסיבות למלחמה, על רקע התפרקותה של יוגוסלביה, והסיבות לסיומה.
שאלת המחקר: מה היו המאפיינים האתניים, הדתיים והלאומיים במלחמת בוסניה בשנים 1992 –
1 995 וכיצד אלה השפיעו על מאפייני סיומה?
משתני המחקר: המשתנים בלתי תלויים הם: הרקע ההיסטורי והתפרקות יוגוסלביה, היבטים:
אתניים, דתיים, ולאומיים של בוסניה. המשתנים התלויים הם: פריצת המלחמה, מהלך המלחמה וסיומה.
השערת המחקר היא כי בסכסוך ביוגוסלביה לשעבר קיימת חפיפה בין היבטים: אתניים, דתיים, ולאומיים. חפיפה זאת הביאה להתפרקותה של יוגוסלביה ובין השאר, למלחמה בבוסניה.
על פי (1959) Waltz, את הסיבות לפרוץ מלחמות ניתן לבחון בשלוש רמות ניתוח: האדם, המדינה והמערכת הבינלאומית. רמת הניתוח העיקרית בעבודה זאת היא רמת המדינה, מדיניותה ומאפייניה.
שיטת המחקר היא ניתוח תוכן איכותני. העבודה כוללת סיכום ואינטגרציה של מקורות ומחקרים לכדי תיאור והסקת מסקנות.
רקע תיאורטי: התחלה וסיום של מלחמות הפיסקה בעלת ההשפעה הגדולה ביותר במשנתו של קרל פיליפ גוטליב פון קלאוזוביץ, היא זו שהובאה בספרו הראשון "טיבה של המלחמה", בה טען קלאוזביץ כי: "המלחמה אינה אלא המשך המדיניות בצורות אחרות". לרעיון זה פירושים רבים, אך הדגש העיקרי העולה ממנו הוא שלכל המלחמות ישנה "תכלית מדינית", דהיינו ישנה מטרה ברורה שעבורה משתמשים במלחמה. תורת המלחמה הקלסית מבית מדרשו של קלאוזביץ מציירת תמונה אוניברסאלית, מסודרת, סיבתית ופשוטה יחסית : ניצחון במלחמה משמעו מימוש היעד המדיני שלה, והוא מושג באמצעות הכרעה צבאית. הכרעה היא פגיעה בכושרו של צבא האויב לפעול נגדנו ביעילות והיא מושגת באמצעות תקיפת מרכז הכובד האופרטיבי שלו, בדרך כלל בקרב העיקרי הגדול.
שני הצבאות מתייצבים באופן סימטרי באותו שדה מערכה ולאותה תכלית — תקיפה הדדית של מרכזי הכובד הצבאיים, בכוונה לפגוע זה באפקטיביות…