הנעת עובדים למעורבות בחדשנות במגזר הציבורי

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2015
מספר מילים 3543
מספר מקורות 18

תקציר העבודה

הנעת עובדים למעורבות בחדשנות במגזר הציבורי עבודה סמינריונית ינואר
2 0משפטים
1 8
מקורות תוכן העניינים
מבוא. 3
חדשנות.. 5
הנעת עובדים (מוטיבציה) 6
מנהיגות ומוטיבציה.. 10 הנעת עובדים במגזר הציבורי מנהל עסקים הנעת עובדים למעורבות בחדשנות במגזר הציבורי 17
דיון וסיכום.. 19
ביבליוגרפיה.. 21
מבוא
במשל שכבר הפך לפולקלור מדבר ראש הממשלה הנוכחי בנימין נתניהו  על השמן והרזה בחיינו הכלכליים: המגזר הציבורי שמן, נוטל 55% מהתוצר המקומי. המגזר הפרטי, היצרני, העסקי, רזה, מסתפק רק ב-45% הנותרים. וכשהרזה נושא על גבו את השמן, לא מפתיע שכוחותיו אוזלים.  קיימת הסכמה כי מגזר ציבורי אפקטיבי, יעיל, ואיכותי משמש משענת חיונית להבטחת קיומה של חברה דמוקרטית מודרנית. בעוד שרוב הדמוקרטיות החופשיות מתמודדות באופן סביר, גם אם תוך קשיים לא מעטים, עם דרישות הציבור לשירותים משופרים ועם צרכים גדלים המאפיינים קהילות מפותחות הרי שמנגד, רוב המשטרים הבלתי דמוקרטיים מפעילים מגזר ציבורי מיושן ובעל ביצועים לקויים המקשה בטווח הארוך על היכולת למשול. מאז סוף שנות ה-80 וראשית שנות ה-90 ירדה מאד הדומיננטיות של המגזר ההסתדרותי והחלו מגמות כלל עולמיות שלחצו בכיוון של התייעלות ויתר דגש על ניהול עסקי במגזר הציבורי. אמנם, ניצנים של רפורמות ושינויי באופן הניהול של המגזר הציבורי החלו עוד בסוף שנות ה-70 עם המהפך הפוליטי הראשון אך למרבה הצער לא גובשו לכלל שינוי עקבי וכוללני ולא זכו לתמיכה פוליטית מספקת של המפלגות הגדולות. ועדות ממשלתיות וציבוריות הוקמו במטרה לבחון חלופות למבנה המנהל והמגזר הציבורי ולקבוע סדר יום לביצוע רפורמות שונות. (ויגודה ויובל, 2001).
שאלת המחקר מהן הדרכים להנעת עובדים למעורבות בחדשנות במגזר הציבורי?
השערות המחקר הדרכים להנעת עובדים למעורבות בחדשנות במגזר הציבורי:
1.
הזדהות ותחושת שייכות לארגון כמניע ומוטיבציה לחדשנות בארגון ציבורי.
2. תמריץ כלכלי, קידום מקצועי ואישי כמניע.
3. הערכה וחיזוק פומבי ואישי ליצירת מוטיבציה אצל העובד.
4.
"מגדלור" בארגון ציבורי מגביר מוטיבציה לחדשנות (מטרה, דרך, ערכים).
5. מנהל דומיננטי וכריזמטי כמניע מוטיבציה בארגון ציבורי.
שיטת המחקר עבודה עיונית. סקירת ספרות מחקרית ואינטגרציה של מקורות שונים.
חדשנות על פי הגישה הישנה לחדשנות, על הארגון להמציא ולפתח באופן מתמיד מוצרים ושירותים מתקדמים ולהציגם ללקוחותיו. גישות מודרניות לנושא החדשנות מציגות את החדשנות כתהליך ארגוני רחב יותר המבוסס על העשרת ההון והידע האנושי בארגון כתוצאה מדו-שיח עם הסביבה החיצונית. גישה ארגונית כוללת לחדשנות מציג (2012) Ghosh הטוען כי אסטרטגיה ארגונית חדשנית כוללת שלושה רכיבים: פרקטיקות ארגוניות לקידום חדשנות, רווחה חברתית וארגונית והתנהגות אתית. על פי (2012) Atuahene-Gima , ניתן להסתכל על חדשנות משתי זוויות שונות. הזווית הראשונה שבה ניתן להגדיר חדשנות, היא יצירת דברים חדשים ומועילים לארגון ו/או ללקוחות במובן שהארגון והלקוחות לא חוו יתרונות וחוויות מסוג זה בעבר. הדרך השנייה להסתכל על חדשנות היא בתרבות ארגונית שיוצרת ערכים חדשים בכל ספקטרום הפעילות של החברה. במצב כזה, החדשנות הופכת להיות צורת חשיבה ולערך בתוך החברה באופן המחולל את הסביבה הנדרשת לייצורם של רעיונות, תהליכים, מוצרים ושירותים פורצי דרך. בהמשך לכך, על פי ממצאי Cash, Earl &…