יסודות המחקר הכמותי א'

תקציר העבודה

שאלה
1 א.
משתנה ייחוס הוא משתנה שלא מבוצעת בו מניפולציה ואילו משתנה מופעל הוא משתנה שכן מבוצעת בו מניפולציה וזו גם מהות ההבדל בין שני המושגים. בעוד שמשתנה הייחוס מקבל הגדרה של אופרציה נמדדת כיוון שהוא לא ניתן לתפעול, אלא רק למדידה, המשתנה מופעל מקבל הגדרה של אופרציה ניסויית, וזאת כיוון שהוא כן ניתן לתפעול. בנוסף, בעוד שמשתנה ייחוס יכול להיות גם המסביר וגם המוסבר (משתנה בלתי תלוי ומשתנה תלוי), המשתנה המופעל יכול להיות רק המסביר (המשתנה הבלתי תלוי), וזאת כיוון ש"ההפעלה" שלו אמור ללמד על ההשפעה על המוסבר (המשתנה התלוי).
במשתנה ייחוס משתמשים גם במחקר מתאמי וגם בניסויי ואילו במשתנה מופעל רק במחקר ניסויי.
ב.
שלושת סוגי הדגימה: מקרית פשוטה, שכבות ואשכולות שייכים לדגימה ההסתברותית, במסגרה לכל פרט באוכלוסייה יש סיכוי שווה להיבחר למדגם. בדגימה מקרית פשוטה לכל פריט ברשימה יש סיכוי שווה להיבחר, כמו הגרלה. דגימת שכבות היא למעשה דגימה מקרית פשוטה אך בכל אחת מהשכבות בנפרד. דגימת אשכולות היא דגימה מקרית של אשכולות שלמים ולא של פריטים בתוכם. ההבדל המרכזי בין שלושת שיטות הדגימה הוא בסיבה שמביאה אותנו לבחור בהן. כך למשל, דגימה מקרית פשוטה נבצע כשיש דגימה מפורטת ומלאה, לעומת זאת דגימת שכבות נבצע כשנבין שיש משתנים שרלוונטיים למשתנה הנחקר ולכן נחלק את האוכלוסייה לשכבות בהתאם למשתנים אלו כדי להגדיל את הייצוג של המדגם.
לעומת זאת, דגימת אשכולות נבצע כאשר אוכלוסיית המחקר שלנו גדולה ומפוזרת מבחינה גיאוגרפית, ונקפיד שהשונות בין האשכולות תהיה קטנה בעוד השונות בתוך האשכולות תהיה גדולה.
ג.
מחקר תיאורי נועד לתאר התנהגויות שונות של יחידים או קבוצות, במסגרתו החוקר מעלה השערות הנובעות מתאוריה מסוימת שהוסקה על בסיס מקרים דומים ומניח שאפשר להחיל אותה על המקרה הנתון. מחקר סיבתי, לעומת זאת, נועד להסביר מדוע מתרחשת התופעה, במסגרת זו הוא מנסה לבחון השערות על קשרים סיבתיים בין המשתנים ולכן חייב להתבסס על תאוריה בעלת מבנה ורצף זמן הגיוני (משתנה מסביר לפני משתנה מוסבר) ולהיות מסוגל להפריך הסברים חלופיים למשתנה המרכזי בו בחרנו. כלומר בעוד שהמחקר התיאורי בא לתאר תופעה ועל בסיסה לקבוע את הקשר בין המשתנים ולכן שואל שאלות כמו "מה?" ו"איך?", המחקר הסיבתי בא להסביר את התופעה ולהוכיח על בסיס סיבתיות את הקשר בין המשתנים ולכן עונה על שאלות כמו "מדוע?" ו"למה"?.
ד. מחקר ניסויי נועד לתת מענה לשאלות סיבתיות, במסגרתו מחלקים את הפרטים לשתי קבוצות:
ניסוי ובקרה, כאשר על קבוצת הניסוי מתבצעת מניפולציה ואילו על קבוצת הבקרה לא, והדבר נועד להוכיח את השפעת המשתנה הבלתי תלוי. מחקר מתאמי נועד למצוא את הקשר בין המשתנים, במסגרתו לוקחים ערכים קיימים וקבועים, כמו שהם במציאות, ועל בסיסם בוחנים את השפעת המשתנה הבלתי תלוי על ערכי המשתנה התלוי-