ממשל ופוליטיקה במדינת ישראל

תקציר העבודה

ממ"ן בציון 85 עם הערות מנחה.
שאלה 40) 1 נקודות) קראו את המובאה וענו על השאלות שלאחריה: […] וחוקת ישראל קיימת כבר זה אלפי שנים, ואין לנו צורך בתחליף, אם לא הגיעה עדיין השעה שחוקתנו תהיה יסוד חוקי התורה שלנו, הרי מוטב שלא תתקבל שום חוקה […] שאיפתה של היהדות הדתית היא שרק חוקי התורה יהיו קובעים בכל שטחי החיים של המדינה. אך יודעים אנו כי בהרכב הנוכחי של הישוב לא בא עדיין הזמן לזה. משום כך, העמדנו תכנית מינימום אשר תספק את הדרישות העיקריות של היהדות הדתית, ואשר לא תהיה שום כפיה על היהדות הדתית, ועם הבטחת דרישות יסוד אלה ראינו אפשרות של שיתוף פעולה במוסדות המדינה. הנסיון לכפות עלינו חוקה שתעמוד בסתירה לעקרונותינו, עומד בניגוד לכל חופש הדעות שאתם דוגלים בו. משום כך אין כל צידוק מוסרי לדרישות מצדדי החוקה. מוטב, אפוא, כי יחקקו חוקים בודדים, ואני מדגיש כי אלה מבין החוקים אשר לא ייחקקו כולם ברוח התורה, תראה אותם היהדות הדתית כזמניים בלבד; מכל מקום מוטב זאת, מאשר הנסיון לכפות עלינו חוקה שלא לפי התורה" (תגובתה של אגודת ישראל על הכוונה לכונן חוקה בישראל, ירושלים 1954; בתוך: צ. בקרמן (עורך) מדינת ישראל כמדינה יהודית, ירושלים: משרד החינוך, 1983, עמוד 37). (20 נקודות) א. מהם העקרונות והערכים הדמוקרטיים-ליברלים הבאים לידי ביטוי בדרישה לכונן חוקה למדינה? נמקו! (20 נקודות) ב. לאור הציטוט המובא לעיל וחומר הלימוד בקורס, הסבירו באופן תמציתי ובמילותיכם את המחלוקות והמכשלות המרכזיות לכינון חוקה ליברלית- דמוקרטית במדינת ישראל מאז קום המדינה ועד ימינו.
 16 שאלה 40) 2 נקודות) (
5 נק') א. בשנות ה-90 רווחה הטענה, כי חקיקת שני חוקי היסוד החדשים (חופש העיסוק וכבוד האדם וחירותו) תוביל לשינוי במאזן הכוחות בין הרשות המחוקקת לרשות השופטת בישראל, והיו אף שסברו כי בחקיקה זו הכנסת ויתרה, למעשה, על כוחה כרשות מחוקקת (זאב סגל, הארץ, 19.9.1994). נתחו והסבירו טענה זו, תוך התייחסות למבנה הרשויות בישראל ומאזן הכוחות ביניהן לפני ואחרי חקיקת חוקי היסוד החדשים (בשנות ה-90). (משפטים נק) ב. לאור מאמרו של גד ברזילי, "הגמוניה שיפוטית, קיטוביות מפלגתית ושינוי חברתי" (חוברת המאמרים – מקראה) : האם "המהפכה החוקתית", עליה הוכרז החל משנות ה- 90, מהווה הסבר מרכזי לצמיחת הכוח והדומיננטיות של בית המשפט העליון בשבתו כבג"ץ בעשורים האחרונים? נמקו! שאלה 20) 3 נקודות) הגדירו בקצרה ובמילותיכם כל אחד מהמונחים הבאים, תוך התייחסות להקשר שלו בחומר הלימוד ולדמוקרטיה הישראלית: (10 נקודות) א. ממשל קואליציוני. (10 נקודות) ב. מגילת העצמאות.