עבודה בקורס כלכלה לחשבונאות וניהול על בנק ישראל בציון B+

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 2155
מספר מקורות 7

תקציר העבודה

תוכן עניינים
מבוא
…4
תפקידי הבנק המרכזי –5
המפקח על הבנקים –…6
דוגמאות כלכליות לאופן פעילות המפקח על הבנקים מיזוג בין חברות הכבלים -7
  הבנק לפיתוח התעשייה -..8
מדיניות המוניטרית של בנק ישראל -.9
דוגמא לעליית האינפלציה -9
  סיכום ומסקנות -10   ביבליוגרפיה -…11    נספחים מבוא במסגרת עבודה זו התבקשנו לסקור ולדון בתפקיד בנק ישראל כמפקח על פעילות הבנקים. במהלך העבודה יתואר בקצרה אודות הבנק המרכזי שהינו בנק ישראל. בהמשך נסקור את בנק ישראל כמפקח על הבנקים, וכמי שמנהל את המדיניות המוניטרית. מערכת הבנקאות מהווה חלק חשוב ומרכזי של המשק, בעיקר משום שהיא בעצם מנהלת את ענייני הכספים של כולנו. לציבור הרחב יש אינטרס שהמערכת הבנקאית תתפקד היטב ותהיה יציבה. תפקידי הפיקוח לשמור: על יציבות התאגידים הבנקאיים מהיבט ההגנה על כספי המפקידים. על הניהול התקין של התאגידים הבנקאיים.
על ההגינות ביחסים העסקיים שבין הבנקים ללקוחותיהם.
הביסוס החוקי של תפקידי הפיקוח על הבנקים כולל גם את הכלים שעומדים לרשות של המפקח וצוות העובדים. בין הכלים הללו ניתן למנות: קביעת נורמות והגבלות.
הליכי רישוי. ביקורת והערכה של פעילות הבנקים.
טיפול בפניות הציבור.
מחקר.
האירועים החריגים שהיו בבנקאות הישראלית הדגישו את הצורך בהידוק מנגנוני הפיקוח הפנימיים והחיצוניים על התאגידים הבנקאיים. מבקר המדינה המליץ לחזק את מנגנוני אכיפת ההוראות שבידי הפיקוח על הבנקים ולהסמיך את המפקח על הבנקים להשית קנסות מנהליים על בנקים שיפרו את הוראותיו.
 הפיקוח על הבנקים מייחס חשיבות רבה להוגנות ביחסי בנק לקוח, לשקיפות מלאה ולגילוי נאות ללקוחות.
בשנת 2003, פעל הפיקוח על הבנקים להגברת השקיפות במערכת הבנקאית באמצעות הרחבה ושיפור כללי הגילוי ללקוחות בנושא עמלות וריביות, הסדרה ואכיפה של מינוי קצין ציות ועוד.
תקציר מנהלים הבנק המרכזי התגבש כבר במאה ה-
1 9 שהידוע שבהם היה "בנק אנגליה"  Bank of England  , לאחר הקמתו הוקמו בנקים מרכזיים בצרפת, אוסטריה, ובארצות נוספות באירופה. החל מ-
1 9מנהל עסקים הוקמו בנקים מרכזיים ברוב מדינות העולם.  הבנק המרכזי בישראל, הוא בנק ישראל, הוקם עפ"י חוק בנק ישראל תשי"ד – 1954. "תפקידיו של הבנק יהיו לנהל, להסדיר ולכוון את מערכת המטבע וכן להסדיר ולכוון את מערכת האשראי והבנקאות בישראל, בהתאם למדיניותה של הממשלה ולהוראות חוק זה, על מנת לקדם באמצעים מוניטריים: 1. ייצוב ערכו של המטבע בישראל ומחוץ לישראל. 2. רמה גבוהה של ייצור, תעסוקה, הכנסה לאומית והשקעות הון בישראל." כל הבנקים המרכזיים בעולם פועלים עפ"י עקרונות דומים. בנוסף לפיקוח על כמות הכסף במשק, מפקח הבנק המרכזי על פעולותיהם של הבנקים ועל השקעותיהם.
 הבנק המרכזי מבטח את הכספים שהציבור מפקיד בבנקים המסחריים.