10437 יסודות המינהל הציבורי עם הערות מנחה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 11
מקצוע ,
קורס
מילות מפתח , , ,
ציון 86
שנת הגשה 2015
מספר מילים 1176

תקציר העבודה

ממ"ן 11:
שאלה
1 : יש להקפיד על רווח כפול בין השורות גישת "מדינת הרווחה" מבטאת את השילוב בין שתי תפיסות שונות – האחת הגישה הליברלית (והליברנטית המודרנית). √לפי תפיסה זו תפקידיה של המדינה מתמצים באחריות לשמירה על הסדר הציבורי (הגנה על אזרחים מפני אלימות וכדומה) והגבלת חירויות הפרט מותרת רק אם מימושן עלול לפגוע בחירויות של פרטים אחרים. התפיסה הליברלית הקלאסית מדגישה את חירויות הפרט ומתנערת מאחריות למצבם של מי שאינם יכולים לעזור לעצמם. משמע, הממשל צריך להפגין מינימום התערבות במשק, הפרט וחירותו בעל חשיבות מכרעת ועל כן יש לתת לכוחות השוק לפעול באין מפריע.√ לעומת זאת מדינת הרווחה המודרנית מבקשת להבטיח לכל פרט בחברה אמצעי קיום בסיסיים (רפואה, דיור וכדומה). הרעיון הוא להגן על רמת חיים מינימאלית לכל אורך חיי האדם, מעין רשת ביטחון√. בניגוד לתפיסה הליברלית המדגישה את חירות הפרט ואת האחריות האישית, מדינת הרווחה מדגישה את האחריות הקולקטיבית ואת הסולידריות החברתית.
בקצה הנגדי ישנה הגישה הסוציאליסטית של בעלות המדינה על אמצעי הייצור ו"כלכלה מתוכננת".√ מדינות רבות מוכנות לפגוע, במידה זו אחרת, בחירויות הפרט לשם קידום ערכים אחרים, כמו צמצום האי שוויון בחברה, הבטחת שוויון הזדמנויות או סיוע לקבוצות נחשלות בחברה. משמע, הממשלה צריכה להתערב בחיי הפרט, החברה והמשק על מנת ליצור מצב של שוויון, לממשלה אחריות קולקטיבית לחברה.
כל המדינות המערביות אימצו במידה זו או אחרת את הדגם של "מדיניות הרווחה" המבטא את השילוב בין שתי הגישות הללו – על המדינה לתת למנגנוני השוק לפעול, אולם יש לדאוג לרשת ביטחון לכלל האזרחים כך שאף אדם לא יהיה רעב או חסר קורת גג וכדומה.
על פי גישת מדיניות הרווחה יש לאפשר שירותי חינוך פרטיים.√ כמו בישראל – שהיא דוגמא למדינת רווחה, יש בתי ספר פרטיים. במדינת ישראל יש בתי ספר ציבוריים לכל אותם אלה שאין כסף ללמוד בבתי ספר פרטיים√, משמע מי שאין לו כסף מקבל "רשת ביטחון" מהמדינה ויכול ללמוד בבתי ספר ציבוריים או מי שאין לו כסף יכול לפנות למעונות ולגני ילדים של העירייה בתשלום מוזל יותר.√ לעומת זאת, אלה שיש להם כסף ויכולים  להרשות לעצמם, יוכלו לשלוח את ילדיהם ללמוד בבתי ספר, גנים או מעונות פרטיים זאת מאחר ויש להם את האפשרות והם אינם נזקקים לרשת הביטחון שהמדינה מקצה להם –  המדינה נותנת למנגנוני השוק לפעול ודואגת לכלל האזרחים שאינם יכולים לדאוג לעצמם√. כל זאת ועוד ניתן לומר גם כי הדבר בא על חשבון הפערים החברתיים.  ניתן להסיק כי המשפט הנדון על פי מדיניות גישת הרווחה הוא נכון, זאת מאחר ועל פי גישת הרווחה יש לאפשר לפרט לצרוך שירותי חינוך, כל אדם על פי אמצעיו, מבלי שהממשלה תתערב. במידה ולאדם אין מספיק כסף ללמוד בבית ספר פרטי, ישנם בתי ספר ציבוריים לאלו שאינם יכולים להרשות לעצמם גם אם הדבר בא על חשבון הפערים החברתיים כמו שניתן לראות במדינת ישראל.√40/40 שאלה
2 :
יעילות- השגת תפוקה נתונה במינימום משאבים√, באופן הכי יעיל ובמינימום תשומה ומקסימום תפוקה.
משמע, שימוש בדרך הקצרה ביותר, שימוש באמצעים הזולים ביותר להשגת המטרה, הימנעות משימוש במשאבים רבים ובזבוזם. חשוב לשים לב כי אין מדובר בהשגת מרב התוצאות במזער המשאבים משום שצד אחד של משוואת היעילות יהיה תמיד קבוע. משמע, כמות המשאבים תהיה קבועה והמטרה היא המשתנה.√ כשנצמדים לקריטריון היעילות ישנה הדגשה של המשתנים שהם בני מדידה כמותית על חשבון המשתנים, אולי חשובים יותר שהם בני מדידה. יש מטלות כגון סלילת כבישים וכדומה שניתן בקלות לאמוד את מידת יעילותן, זאת במידה ואנו מעוניינים רק בדרך ביצוע המטלות. יש להבחין בין תפוקות לבין תוצאות – תפוקה למשל היא "כמה דירות נבנו", "מספר מעצרים שביצעה המשטרה" וכדומה, תפוקות אלה רצויות משום שיש בהן כדי לקדם ערכים כגון מניעת תאונות דרכים, פיתרון מצוקת הדיור וכדומה. התוצאה היא התוצאה הסופית – בכמה זמן נסלל כביש ובכמה כסף, אך לא בדקנו?  האם זה מנע תאונות דרכים או עזר בחיסכון של דלק וזמן לאנשים הנוסעים בכביש. זו היתה המטרה/ התוצאה הרצויה?  ארגון ציבורי יכול להצטיין ביעילותו מבלי שישפר את מצב החברה.


2 8/30 שאלה
3 :
חברה אזרחית היא כלל הפעילויות החברתיות שנעשות שלא בכפוף להוראות ישירות של המדינה ומחוץ למסגרות המשפחתיות או הפרימורדיאליות. היא מעין מרחב פעולה חברתי, שיחידים והתארגנויות מתחרים בו על מימוש ערכיהם מבלי התערבות השלטונות. חברה בה מוסדות השלטון משמשים כמשקיפים, האוכלוסייה מגוונת ויכולה להשפיע ולקרוא תגר על מוסדות השלטון.√ אוטונומיה?
פלורליזם? חירות? למגזר השלישי, הגדרתו?
בנוסף לתפקידו כספק שירותים בתחומים ובצורות שונות, יש לו תפקיד פוליטי, חברתי מרכזי. תפקיד זה מתרכז בגבולותיה של "החברה האזרחית".
בקרב חוקרי המגזר השלישי ישנו ויכוח בנוגע לתרומה הממשית של פעילות המגזר השלישי לפיתוחה של חברה אזרחית ולפיתוחה של דמוקרטיה. בהקשר לשאלה הנשאלת – ניתן לזהות שלוש פונקציות ארגוניות: לא התבקש בשאלה א.      –
ב.      כיצד תורם לפיתוח חברה אזרחית? ג.        ערכים? ייצוג? אחריות? ריסון הממשל? פיתרון בעיות ספציפיות?
1 8/30