ניתח בית הספר כארגון לפי המודל של אנה פוקס ,ובניית מודל שינו לפי קוטר

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2014
מספר מילים 6550
מספר מקורות 12

תקציר העבודה

ביה"ס כארגון- גישה מערכתית מבוא בית הספר כארגון מאופיין כתרבות ארגונית ספציפית המשלבת בתוכה מרכיבים אסטרטגיים ונהלים שונים הפועלים יחד. תוכנית לימודים קונסטרוקטיביסטית ויעילה המתואמת בין אנשי ההוראה ברשתות הבית ספריות, עשויה להבטיח הצלחה בהשגת היעדים הלימודיים ובשיפורם וכן במניעת עקבות וקיטועים בהוצאתה אל הפועל.
תהליכי ההוראה- למידה ככל תהליך הנרקם להשגת מטרה ספציפית, מצריכים הגדרת יעדים והערכתם. התפתחות הטכנולוגיה בהעצמתה את  הנגישות ללקיטת אינפורמציה ולפתיחות תקשורתית, החלפת ידע ישן בחדש והסטאטוס בו נמצא הלומד כאינדיבידואל מהווים בעשורים האחרונים גורמים בעלי השפעה מכרעת על דרישות  וצרכים חיוניים בתהליכי הוראה-למידה.
תהליכים גלובאליים אלו הובילו לבחינה מחדש של אסטרטגיות הוראה- למידה המדגישים את צרכיו האינדיבידואליים של התלמיד תוך התאמה ביניהם לבין יעדי בית הספר,  שימת דגש על פיתוח דרכי חשיבה, למידה ויצירתיות  בהתייחסות להקניית ידע, הדגשת תפקיד המורה כמנחה, יצירת אווירה לימודית חוויתי ופיתוח כלי הערכה לתהליכי הלימוד. כל אלו נועדו להעניק לתלמיד את הכלים להיות לומד טוב יותר או במלים אחרות את היכולת ללמוד באופן אפקטיבי יותר באמצעות פיתוח כישורים לחשיבה אפקטיבית ,ביקורתית ושיפוטית ולמעורבות חברתית ואינטלקטואלית.
בזמננו , בהרבה בתי ספר בארץ ובעולם, המבנה הארגוני של בית הספר לא נתפס בצורה הנכונה. וזה למרות כל המרכיבים הבסיסיים בבית הספר קיימים. משך את תשומת ליבנו בהקשר זה בתי ספר שאנו מתפקידים בהם. בתי ספר אלה מציגים את במבנה הארגוני שלהם במודל מבוסס וברור. ולכן אנחנו מבחינים כל הזמן הרבה ליקויים בתפקודי הארגון בתחומים רבים.
   הבנת מבנה הארגון הבית ספרי ואבחונו לפי אחד המודלים תהווה נקודת התחלה  לחולל שינוי,  בעצם שינוי אמיתי שעשוי להוביל את בית הספר להצלחות אדירות מול כישלונותיו הרבות בתחומים רבים.
בעבודה שלנו אנחנו מאבחנים את בתי הספר שלנו, כל בית ספר בנפרד לפי המודל של פוקס (פוקס,
1 995). בחלק הזה נתייחס לכל המרכיבים הקיימים בבית הספר ולמרכבים הלא קיימים על פי המודל.
אחר כך נציע תהליך שינוי שמבוסס על המלצותיו של ג'ון קוטר (קוטר, 2008) שהדגיש את הצורך במנהיגות לצורך שינוי בארגון באמצעות 8 שלבים.