עבודה סמינריונית בתיאטרון חזותי- השוואה בין מרינה אברמוביץ' לרוברט ווילסון.

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2014
מספר מילים 17720
מספר מקורות 37

תקציר העבודה

סמינריון בקורס סגנונות וזרמים בתיאטרון של המאה ה-20 בנושא:
תיאטרון חזותי ראשי פרקים:

1 . מבוא. 2
2 . פרק ראשון: רקע אמנותי. 3
2 .א. הקדמה:. 3
2 .ב. אישים מרכזיים. 4
2 .ג. מגמות משפיעות באמנות. 5
3 . פרק שני: מהו תיאטרון חזותי?. 9
3 .א. תיאטרון חזותי- הגדרה. 9
3 .ב. תתי הז'אנרים בתיאטרון החזותי. 11
4 . פרק שלישי: מאפיינים אמנותיים של התיאטרון החזותי. משפטים
4 .א. מעמד הדימוי ביצירה. משפטים
4 .ב. רב-תחומיות. 16
4 .ג. יחסי קהל-במה. 17
4 .ד. הבמאי כמעצב. 18
5. פרק רביעי: מרינה אברמוביץ'. 19
5.א. ביוגרפיה. 19
5.ב. השקפת עולם אמנותית.
5 5.ג. ניתוח עבודתה על-פי מאפיינים אמנותיים של התיאטרון החזותי. 28
6 . פרק חמישי: רוברט ווילסון 31
6 .א. ביוגרפיה. 31
6 .ב. השקפת עולם אמנותית. 36
6 .ג. ניתוח עבודתו על-פי מאפיינים אמנותיים של התיאטרון החזותי. 40 7. פרק שישי: פרק דיון- ווילסון מול אברמוביץ'. 45
8 . סיכום. 48
בבליוגרפיה- 49
נספחים. 53

1 .   מבוא:
ביולי
2 011, עלתה בפסטיבל מנצ'סטר הבינלאומי ההפקה "חייה ומותה של מרינה אברמוביץ¢". ההפקה הביוגרפית אודות חייה של אמנית הפרפורמנס בוימה בידי אשף תיאטרון הדימויים רוברט ווילסון.
במהלך החקר שלי אודות המושג "תיאטרון חזותי", נתקלתי בהפקה המסקרנת.
תהיתי על הקשר בין שני האמנים, אשר גם בהיכרות ראשונית ושטחית נדמו לי שונים זה מזה לאין שיעור. גם ההימצאות של שניהם תחת אותה מטרייה המכונה "תיאטרון חזותי" העלתה בי שאלות לגבי היקף המושג ומאפייניו. החיבור שלי לעולם התיאטרון החזותי והרצון לחקור אודותיו, נבע מהחיבור ומהמשיכה שלי להבעה חזותית ולתיאטרון המדבר בשפה השונה מהתיאטרון הקונבנציונאלי והריאליסטי. מחקירה ראשונית נוכחתי לדעת כי המושג "תיאטרון חזותי" הינו רחב לאין שיעור ונדמה היה לי כי דרך הניסיון להשוות בין שני האמנים, העגונים בקצוות מנוגדים של הסגנון רחב-היריעה, אצליח להבין באופן מעמיק יותר את הסגנון. מתוך כך, שאלת החקר עליה אבקש לענות בעבודה זו, היא: האם קיימים מאפיינים משותפים בעבודותיהם של מרינה אברמוביץ' ורוברט ווילסון?
לצורך מענה על השאלה, אבקש לחקור תחילה את הרקע האמנותי אשר הביא ליצירתו של הסגנון המכונה "תיאטרון חזותי" תוך התייחסות לאישים משמעותיים ותנועות משפיעות במאה ה-20. בפרק השני אבקש להבין מהו תיאטרון חזותי תוך מציאת הגדרות למושג וחקירת תתי-הז'אנרים הכלולים בסגנון זה.  מתוך ממצאיי בפרקים אלה, אבקש לנסח מספר מאפייני מפתח לתיאטרון החזותי בפרק השלישי.
בפרק הרביעי, אחקור אודות האמנית מרינה אברמוביץ' דרך סקירת הביוגרפיה שלה, תפיסת עולמה האמנותית וניתוח יצירות נבחרות באמצעות המאפיינים שניסחתי בפרק הקודם. באותו אופן אבקש להתחקות אחר רוברט ווילסון בפרק החמישי. בפרק השישי אערוך דיון בו אשווה בין הממצאים אותם מצאתי בפרקים הקודמים ואחפש מאפיינים דומים ביצירות של השניים לצורך מענה על שאלתי.
בעבודתי אסתמך על מאמרים, מחקרים וספרים בנושאים בהם אעסוק. לצורך הבנה עמוקה יותר של אברמוביץ' ווילסון, אשתמש גם בראיונות של השניים בעיתונות הכתובה. בנוסף, אצפה בסרטים אודות השניים ובהקלטות וידאו של יצירותיהם, על מנת לנסות ולחוות אותן באופן חזותי ככל האפשר.