ניתוח תעודה: "המסע על הביגל" צ'רלס דרווין

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2015
מספר מילים 1191

תקציר העבודה

המחלקה לתקשורת, יצירה וביקורת ניתוח תעודה: "המסע על הביגל"                  צ'רלס דרווין   מוגש במסגרת הקורס: מבוא לתרבות המערב מרצה: מתרגל:   מגישה: ת.ז: מוגש בתאריך:                                                     צ'רלס דרווין חולל מהפיכה גמורה בהבנת המין האנושי את החיים עלי אדמות. תורתו החדשנית                                        פורצת הדרך זעזעה את העולם המדעי והדתי כאחד. (המלבן, 1988).
בניתוח זה אתמקד בכך שדרווין השתתף במסע על סיפונה של ה"ביגל" עליה ערך תצפיות ומחקרים אשר ביססו לימים את ספרו "מוצא המינים" ואת תורת האבולוציה. ברצוני לחקור מדוע תגליות אלה זעזעו את הקהילה המדעית והאמונה הדתית, וכיצד ערערו את המוסכמות החברתיות ברי אותה תקופה.
            כדי לענות על השאלות שהצבתי אתמקד תחילה בראייה הרווחת מבחינת תפיסת העולם הדתית והמדעית לפני גילויו של דרווין, על מנת להסביר מדוע הזעזוע יהיה כה גדול. בהמשך אבהיר כיצד מהווה המסע על ה"ביגל" את נקודת המפנה בחייו של דרווין מהבחינה המקצועית והאישית, נקודה אשר מובילה לפיתוח תורת "מוצא המינים" והאבולוציה, בהתבסס על תצפיות ומחקרים אישיים וספרים של חוקרים אחרים. לסיום אתן סקירה קצרה המבטאת את הזעזוע והטלטלה שהתיאוריה יצרה בעולם המדעי ובחברה הדתית במחצית השנייה של המאה ה-19.
            המאמינים בראיית החיים לפי האמור בכתבי הקודש ראו את הסדר הטוב ואת השלמות המבנית של הטבע כהוכחה לכך שאלוהים ברא את העולם הטבעי. מנסח רעיון זה הנקרא "טיעון השעון" היה פליי. הרעיון שמוצג כמעין אנלוגיה מתייחס לכך שהשעון הוא מנגנון מורכב ומדויק ובהתבוננות בו אנו מסיקים שאין אפשרות שנוצר באקראי. בדומה לשעון, העין האנושית היא מנגנון מורכב ועדין עד כדי כך שגם היא חייבת להיחשב כתוצר של תכנון, ומתכננה הוא אלוהים. (סטפאוף, 1999, עמ' 35).
לפי התפיסה המדעית היו בנמצא ראיות משכנעות לאבולוציה של מינים אבל המנגנון של האבולוציה לא היה ברור בעליל (סטפאוף,
1 999). רוב חוקרי הטבע שקדמו לדרווין האמינו כי המינים הם יצירים בלתי משתנים וכי נבראו כל אחד בפני עצמו (ג'ונס, 2006). בנוסף, היו רעיונות בדבר האבולוציה, אולם דרווין היה הראשון שהציע לא רק את מנגנון פעולתה אלא גם הוכחות לכך שהמנגנון אכן –