קורס אישיות , סמסטר 2013ג' עם הערות.

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 12
מקצוע
קורס
מילות מפתח , ,
ציון 96
שנת הגשה 2013
מספר מילים 1051

תקציר העבודה

ממן 12-אישיות.
–          שאלה
1 – ·         הדחקה- יוסי חש חרדה בגלל מחשבות ואיומים על האני, מאז חזרתה של אימא שלו. המנגנון יגרום ליוסי להעביראת הרגשות המאיימיםאלהלאמודע.
הביטוי החיצוני הוא השכחה של המאורע ושל גג הבניין, כלומר ייתכן שבעתיד יוסי יעלה לגג הבניין ולא יזכור את מה שהתרחש שם כשהיה בן חמש. נכון ·         תגובתההיפוך- בעקבות חזרתה של אימו, יוסי חרד מכך שהיא תחזור על מעשיה ולכן מדחיק את הדחף הלא מקובל (להתנקם בה, או "להחזיר לה") ומבטא התנהגות מקובלת, למשל הוא יחבק את אימא שלו חזק מאוד כשיראה אותה. נכון ·         בידוד-ההפרדה בין האירוע לבין המשמעות הרגשית שלו, תפחית את החרדה אצל יוסי.
בעתיד, יוסי יזכור באופן חד וברור את העלייה לגג הבניין ביחד עם אימא שלו, אבל ישכח את רגשות הפחד והאימה שאחזו בו ולטעון שהתנהג באדישות או שכלל לא פחד.
בידוד כזה יאפשר לו לחשוב על המקרה הטראומתי ללא החרדה העצומה הנלווית למחשבה כזו, מה שיאפשר לאני להפחית מעצמת החרדה. נכון ·         התקה- כל פעם שיוסי רואה את אימא שלו הוא מרגיש מאוים ולכן הוא ישתמש במנגנון ההתקה כדי לבטא את רגשותיו השליליים, הוא יפנה אתהדחףלאובייקטשלאמעוררחרדה, למשל-יוסי חש כעס ותוקפנות כלפי אימא שלו ולכן יתנהג באלימות כלפי הצעצועים שלו, שאינם מאיימים עליו. נכון ניקוד 20/20 –          שאלה
2 – א.         התיאוריה הפרוידיאנית- שמעון חש בחרדה מציאותית, חרדת עזיבה. זה מעורר בו תחושת מתח, הוא חושש שבני אדם שהוא נקשר אליהם יעזבו אותו או ירמו אותו, כלומר האיום על שמעון הוא מופשט ולכן הוא מפעיל התנהגות בריחה.  אבל בתיאוריה הזו אנחנו מעוניינים יותר בחרדות הנוירוטיות והמוסריות. החרדות המציאותיות פחות "מעניינות". שמעון חושב שכולם רוצים לרעתו, "להרוויח על –   ניקוד 8/8
ב.         התיאוריה של סאליבן:
הפרסוניפיקציה של האם שהתקבעה אצל שמעון היא ה"פטמה הלא נכונה" או ה"לא מספקת". בינקותו, שמעון התנהג בצורה שעוררה אצלו חרדה מאוד גדולה עד כדי כך שהוא התנכר לה, ולכן היום הוא חושב שכולם רוצים לפגוע בו- זה ביטוי של פרסוניפיקציה מסוג "לא אני" של העצמי, שמעון לא יוצר קשרים אישיים ואין לו צורך באחרים. בשלבי ההתפתחות השונים נחווה ההקשר הבין-אישי והחברתי בצורה שלילית, כך שבתקופת ההתבגרות המאוחרת שמעון בוחר בבידוד ובהתרחקות מבני אדם אחרים ובכך נחסמת התפתחותו הבין-אישית. ניקוד
8 /8
ג.          התיאוריה של הורניי:
שמעון חווה יחסים לא טובים עם הוריו בשלב הינקות ולכן –