היסטוריה של הפסיכולוגיה, סמסטר 2014ב' עם הערות

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 12
מקצוע
קורס
מילות מפתח ,
ציון 93
שנת הגשה 2014
מספר מילים 946

תקציר העבודה

ממ"ן 12- היסטוריה של הפסיכולוגיה –     שאלה
1 –   משפטים/משפטים האמפריציסטים הבריטיים מדגישים את האמירה שידע נוצר כתוצאה מחוויה חושית. אין דיון בשאלת הנפש וברעיונות מופשטים. המוקד הוא התהליכים שבעזרתם אנו מתרגמים חוויה חושית לידע. שלושת העקרונות המאפיינים את ההוגים האימפריציסטים:
1.   פוזיטיביזם- המידע היחיד התקף הוא מידע שנאסף בשיטות מדעיות אמפיריות וכל מידע אחר הוא לא תקף ולא מעניין (קומט).
2.   מטריאליזם- הכל ניתן להסביר באמצעות החומר – גם אם כיום אין בידינו הכלים לעשות כן.
3.   אמפיריציזם- מידע חדש נרכש באופן אמפירי, כלומר דרך בדיקה והתנסות חושית בלבד. ברקלי: טען שגם המוות הוא סובייקטיבי, אין מציאות אובייקטיבית. שם דגש על האסוציאציה- קישור של רעיונות היוצרים מושג גדול יותר. בנוסף, הוא הדגיש את יצירת מושג מורכב מרעיונות פשוטים יותר בתהליכים של אסוציאציה. הוא טען שתפיסת עומק נוצרת כתוצאה מראייה דו עינית, על כל עין יש תמונה קצת שונה והמוח מאחד את 2 התמונות לכדי תמונה אחת.
דיוויד יום: הדגיש תצפיות אמפיריות.
מושג הסיבתיות- לפי יום ל-mind שלנו יש הרגלים תפיסתיים ולכן סיבתיות היא יותר מהרגל שלו. אנו מתוכנתים להאמין שא' גורם ל- ב' כי הוא קדם לו.
–     שאלה
2 –   משפטים/משפטים   דילמת יסוד שעומדת בבסיס המחלוקת בין האמפיריציסטים הבריטים להוגי הדעות הגרמנים, לייבנץ וקנט, היא דילמת הנייטביזם-אמפיריציזם, הקרויה גם בשם תורשה מול סביבה. ההוגים הגרמנים דגלו בתורשה- אנו תופסים את הסביבה באופן טבעי שלא מצריך למידה ראשונית, מכאן שהידע הינו נצחי ומצוי בנפש.
האמפיריציסטים הבריטים לעומת …
–       שאלה 3-     12/משפטים   תרומותיו המרכזיות של וויליאם ג'יימס לפסיכולוגיה הן-
1 .    כתב את הספר "עקרונות הפסיכולוגיה" שבו נעשה שימוש עד היום
2 .    הפך את הפסיכולוגיה לרלוונטית לכולם- שאלותיו …
–     שאלה 4-    11/משפטים   את אסכולת ננסי הקימו 2 אנשים- ליביהולט וברנהיים. ליביהולט היה מאמין גדול בכוח התרפויטי של ההיפנוזה והוא הפעיל הוראות היפנוטיות באופן מאוד דומה למה שאנחנו מכירים כיום. הוא הציע לכל מטופל לקבל טיפול היפנוטי חינם והיה מבקש מהמטופל להסתכל לתוך עיניו למשך זמן, נתן הוראות בקול מונוטוני וגם לו להיכנס לתוך שינה היפנוטית. בחלק מן המקרים הוא אכן גם גרם לריפוי המטופלים.
בניגוד לשארקו שראה …